Köpa radhus i Stockholmsområdet?
Var skulle ni tycka och varför?
Områden vi funderar på: Täby, Vallentuna, Huddinge, Sollentuna, Upplands Väsby, Österåker, Haninge, Hagsätra, Tullinge.
Har lite dålig stockholmskoll vill jag flagga för...
Områden vi funderar på: Täby, Vallentuna, Huddinge, Sollentuna, Upplands Väsby, Österåker, Haninge, Hagsätra, Tullinge.
Tyresö och Nacka också (fast Nacka och Täby är nästan på gränsen till lite dyra men kan ev gå).
Vart ska ni jobba? Hur viktig är kommunens politiska färg? Vill ni ha nära natur eller kollektivtrafik? Hagsätra är det enda som ligger i Stockholms stad och har tunnelbana av dessa alternativ. Kolla upp kommunerna och om de passar med era behov.
Säger som ovan, var ska ni jobba? Att bo i Vallentuna och jobba på södra sidan är typ döden? Jag gillar Österåker för att det är en skärgårdsstad. Vi har landställe på en ö i närheten, vet inte hur det är att bo där. Täby är Nice med sitt stora centrum. Huddinge - finns många bra och lite billigare områden. Gäller att navigera rätt Och undvika fel områden. För mig går Upplands-Väsby, Tullinge och Hagsätra bort men det kanske är fördomar. Sollentuna känner jag inte till jättemycket, finns fina områden och mindre fina områden. Nacka är väl generellt en bra kommun. Byggs tunnelbana och massa hus vid nacka forum så är byggstök i många år framåt. Populär kommun att bosätta sig i och därmed dyr. Som sagt vart ni ska arbeta är nog bra att utgå från, sen om ni har barn och vilken typ av liv ni vill leva (natur, stad etc)
Känner bara till ett radhusområde i Huddinge, det ligger ett stenkast från mig. N länga, lite avsides från de andra är gammal och rätt fin utanpå, med av delade trädgårdar. Den känns också som den hör mer till Huddinge centrum. Resten på andra sidan Lännavägen är mycket nyare och modernare men också kalare och känns som att det ligger rätt avigt. Det är vägen som ställer till det. Å andra sidan, mer natur och närhet till sjön Trehörningen.
Något annat radhusområde kommer jag inte på men det finns säkert.
Tack för svar! Vi kommer att jobba i centrala Stockholm, och har barn.
Politisk färg är inte avgörande. Kollektivtrafik får gärna finnas såklart hyfsat nära men det måste inte vara just tunnelbana.
Jag vill tipsa om Bolinderbyn i Kallhäll, radhus i Bromsten och Skogås, om ni kan tänka er äldre och mindre. Annars finns nybyggt i Sigtuna och Upplands-Bro. Även Tullinge trädgårdsstad är jämförelsevis nytt. Den skolan var bra tidigare.
Känner bara till ett radhusområde i Huddinge, det ligger ett stenkast från mig. N länga, lite avsides från de andra är gammal och rätt fin utanpå, med av delade trädgårdar. Den känns också som den hör mer till Huddinge centrum. Resten på andra sidan Lännavägen är mycket nyare och modernare men också kalare och känns som att det ligger rätt avigt. Det är vägen som ställer till det. Å andra sidan, mer natur och närhet till sjön Trehörningen.
Något annat radhusområde kommer jag inte på men det finns säkert.
Viktigast av allt - vad har ni för budget?
Det finns radhus i Storstockholm från 1,5 miljoner (Upplands Väsby, Österåker) till 20 miljoner (Lidingö, havsutsikt) Läget och husets skick och storlek avgör priset...
Max 5 mille ca! Därför är Nacka och Täby lite på gränsen till för dyrt.