• Anonym (.)

Sonen tycker inte om lillasyster

Sonen på 9 år gillar verkligen inte sin lillasyster. Hon är 6 år. 
    Märks jättetydligt å han markerar ofta att han inte tycker om henne. 
    Hon gråter ofta och säger att hon önskar sig en snäll storebror. 
    Vet inte hur man ska göra. Nån som har tips?

• Svar på tråden Sonen tycker inte om lillasyster
  • annabellelee

Även om man inte tycker om någon måste man uppföra sig trevligt och respektfullt.

Är han inte snäll mot sin syster?

• FuckGoggleAskMe

Nej, har inga tips. Led själv av min storebror trots att jag varken grät eller klagade. Vi fick hyfsad kontakt när jag var i 40årsåldern, så är ok i dag. Kanske bjuda in hans kompisar så han får se att de är snällare mot henne än vad han är? Nej, vet inte, försök prata med honom men det hjälper kanske inte om han inte är empatisk. Ibland funkar det bara inte. 

• lövet2

Du får införa en massa regler för deras uppträdande. Förbjudet att knuffas, slåss, retas, kalla varandra öknamn eller fula ord osv. Sedan regler för att inte låna varandras saker utan lov, inte förstöra saker för den andra, aldrig gå in i den andras rum utan lov.

Med sådana regler minskar irritationen och man kan börja komma in i en god cirkel i stället för en ond.

• BaraLillaJag84

Man kan inte tvinga människor att älska varandra! Inte ens att stå ut med varandra. Jag har aldrig tålt mitt syskon och hann inte mer ön ur boet förrän jag bröt med denne 🤷?♀️

Däremot kan du kräva att man inte slåss, använder ett otrevligt språk, tar varandras saker etc! 

• Anonym (Godiva)
    Anonym (.) skrev 2023-03-21 20:41:00 följande:
    Sonen tycker inte om lillasyster

Sonen på 9 år gillar verkligen inte sin lillasyster. Hon är 6 år. 
    Märks jättetydligt å han markerar ofta att han inte tycker om henne. 
    Hon gråter ofta och säger att hon önskar sig en snäll storebror. 
    Vet inte hur man ska göra. Nån som har tips?

Tyvärr är det ju så att i en familj föds man och är tvungen att gilla läget. Sina vänner däremot väljer man - och många, många gånger önskar man sin riktiga familj dit pepparn växer.
Svar på tråden Sonen tycker inte om lillasyster