• ElissaLevin

Atarax till barn ?

Efter 8 mån av dålig sömn på natten ständiga uppvak flera gånger per natt så rekommenderar en allergi läkare att ja ska testa atarax för att få min son att sova bättre , under en vecka ellee två för att han sedan kanske ?
    lär sig ? sova ? va tänker ni ? Ja tyckte de lät llte läskigt att ge han de men hon sa att de inte är nått farligt och att hon aldrig skulle ge de om de va farligt. men blir så osäker !! Skulle ge han nu innan han somna men gjorde inte de pga ångest ?. 

• Svar på tråden Atarax till barn ?
  • Mortiscia80

Atarax som är ångestdämpande skulle jag vara tveksam till att ge barn. Varför inte melatonin istället?

• Mortiscia80

Och ja, atarax är också ett medel man kan använda vid vissa allergiska symptom men jag har aldrig hört om någon som fått det utskrivet av den anledningen och jag undrar vad läkaren menar att ditt barn skulle ha för allergi i så fall? Och fortfarande, det måste ju finnas annan medicin även då.

• mammatill6
    Mortiscia80 skrev 2023-03-21 21:12:25 följande:

Och ja, atarax är också ett medel man kan använda vid vissa allergiska symptom men jag har aldrig hört om någon som fått det utskrivet av den anledningen och jag undrar vad läkaren menar att ditt barn skulle ha för allergi i så fall? Och fortfarande, det måste ju finnas annan medicin även då.

Attarax är vanligt att skriva ut vid allregi. Två av mina barn har fått det.
  • Mortiscia80
    mammatill6 skrev 2023-03-21 21:27:13 följande:
    Attarax är vanligt att skriva ut vid allregi. Två av mina barn har fått det.
    Jo men jag är lite ifrågasättande till hur det här har gått till. Har man kollat att barnet har någon allergi? Eller tycker läkaren att man ska ge atarax för att få bieffekten av sömnighet? Och hur bra är det egentligen, även om det inte är farligt? =/
  • ElissaLevin

Vad jag vet inga allergier men de nått som stör han eftersom han vaknar så ofta 

• Dukallarmigdrömmare

Verkar märkligt, bebisar kan sova riktigt uselt det första året utan att det beror på något särskilt. Dottern vaknade nog varannan timma första året, inget som helst fel på henne. 

• glassgumman78

Atarax är inte ovanligt att få utskrivet som lugnande/sömnmedel, inte bara till allergier.
    Har dock aldrig hört om att någon så liten fått det...

• ElissaLevin

Okej vad skönt att höra att inte bara mitt barn som är så ! så de behöver inte betyda att nått är fel för att han vaknar varje till varannan timme även fast han snart är 9 månader o har gjort så i 9 månader 

• mammatill6
    ElissaLevin skrev 2023-03-22 01:44:56 följande:

Vad jag vet inga allergier men de nått som stör han eftersom han vaknar så ofta 

Men pratar vi om en bebis på 8 månader so. vaknar ofta? Det är ju helt normalt? Har haft barn med grova sömnstörningar, ena sonen va vaken 11-04 varje natt. Fram till 4 år. Vis 3 år började man fundera på att göra nåt. Andra sonen vaknade minst 2 gånger i timmen första 1,5 året, bara att härda ut. inget fel ju.
  • Pimpinellan

Min yngsta tyckte sömn var överkurs från det han föddes. Att vakna minst varannan timme vid 8 månader var standard. Hade aldrig i livet gett honom nån medicin för att sova bättre. När jag kollade på FASS stod doserna dessutom från 1 års ålder så att ge en ännu yngre det verkar definitivt inte vara praxis.

• snöblask

Att en bebis vaknar onekligen gånger på natten måste väl ändå anses som normalt och inget som ska medicineras?

• snöblask
    ElissaLevin skrev 2023-03-22 07:35:35 följande:

Okej vad skönt att höra att inte bara mitt barn som är så ! så de behöver inte betyda att nått är fel för att han vaknar varje till varannan timme även fast han snart är 9 månader o har gjort så i 9 månader 

Låter som vilket barn som helst. Att det är jättejobbigt för er är självklart. Men utvecklas bebis som han ska i övrigt så får han den sömn han behöver
Svar på tråden Atarax till barn ?