• Anonym (Dumskallen)

När berätta för lite äldre barn

Jag har bestämt mig för att lämna min sambo.. Efter många tankar där. Jag ångrat mig och tänkt att nej det är nog inte så dåligt, nej det blir nog bättre, hur ska jag klara mig, hur ska det gå för vår gemensamma när jag inte finns där och styr upp så känner jag nu att jag inte klarar mer. Det här är inte ett hälsosamt förhållande och jag håller på att duka under.

Men när ska jag berätta för mina barn från tidigare förhållande 19 och 17.. ( vi har varit tillsamman i 10 och bott tillsammans i 8 barnen bor 50/50}Ska jag vänta tills jag hittat nånstans att bo.. Vilket har visat sig vara svårt, så det kan ta tid .. Jag har inte heller sagt nåt till sambon men jag tror han känner det på sig.. Han pratar för sig själv men har inte pratat med mig på flera dagar och sitter räven i annat rum på kvällen (vilket är ganska vanligt) men det här med att inte prata med mig för det är enligt han ingen mening  vanligt. 

• Svar på tråden När berätta för lite äldre barn
  • Anonym (Jenny)

När vi separerade (på mitt initiativ) ville exet att vi skulle berätta för barnen med en gång. (dagen efter jag "släppte bomben"). Jag hade hellre väntat lite.
    Dock tycker jag att man ska berätta tidigt för så stora barn, så att de kan vara med i planeringen kring ny bostad. Mina barn var delaktiga, och jag tog hänsyn till deras önskemål om vart jag/de skulle flytta. 

• Anonym (Dumskallen)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-03-21 18:47:23 följande:

När vi separerade (på mitt initiativ) ville exet att vi skulle berätta för barnen med en gång. (dagen efter jag "släppte bomben"). Jag hade hellre väntat lite.
    Dock tycker jag att man ska berätta tidigt för så stora barn, så att de kan vara med i planeringen kring ny bostad. Mina barn var delaktiga, och jag tog hänsyn till deras önskemål om vart jag/de skulle flytta. 

Lite så jag tänker att när det gått så långt att jag kanske vet att jag hittat ett boende så får dom veta och följa med och titta.. Det där med boende verkar svårläst dock 
  • Anonym (Emma)

Om det nu är svårt att få bostad så kanske det kan vara bra att kolla med 19-åringen. Tänker 19-åringen flytta efter studenten så kanske du kan hitta ett mindre boende för dig och 17-åringen, där 19-åringen har ett eget kryp in när hen hälsar på?

Så, jag hade nog bollat med så stora barn. 

Tänker 19-åringen jobba så kanske 19-åringen kan bidra med något i månaden och på så sätt också öka upp möjligheterna för en annan bostad. 

• Anonym (Dumskallen)
    Anonym (Emma) skrev 2023-03-22 09:56:18 följande:

Om det nu är svårt att få bostad så kanske det kan vara bra att kolla med 19-åringen. Tänker 19-åringen flytta efter studenten så kanske du kan hitta ett mindre boende för dig och 17-åringen, där 19-åringen har ett eget kryp in när hen hälsar på?

Så, jag hade nog bollat med så stora barn. 

Tänker 19-åringen jobba så kanske 19-åringen kan bidra med något i månaden och på så sätt också öka upp möjligheterna för en annan bostad. 

Jag pratade med dom och ja dom var väl inte direkt överraskad.. Deras ord.. Huvudsaken det blir bra för dig mamma.. Det är bara ett rum,, vi klarar det. Jag har så fina och  förståndiga barn även om det såklart blir en stor omställning för dom också.. 
Svar på tråden När berätta för lite äldre barn