• Smulle12

Inkasso vill ha kopia på deklaration!

Hej, har bara en fråga min väninna har hamnat hos inkasso och har en betalplan som ska förlängas , men nu kräver dom in hennes deklaration för att se hur mycket hon eventuellt får tillbaka på skatten.
    min fråga är då om inkassobolaget har rätt att kräva kopia på hennes deklaration, eller kan hon neka detta, hon lever på marginalen och om hon går tillbak 20-30000, så har hon inte råd att lägga det på inkassoskulden.
    Skulden hon har är på ca 450000:- och hon betalar nu 2500:- /månad.

Tacksam för snabba svar.😊

• Svar på tråden Inkasso vill ha kopia på deklaration!
  • Anonym (Ja)

Klart de kan. Om jag vet vem din kompis är så kan jag också gå till Skv och begära ut den, det är faktiskt en offentlig handling.

Om hon får tillbaka 20-30k så är det klart att det ska gå till skulderna. Det är inte inkassos fel att din kompis inte klarar av att hålla budget.

• Smulle12

Absolut kan man begära själva deklarationen sid1-2, det är offentlig handling, men att kräva vilka räntekostnader och vad slutlig skatt blir är jag lite konfunderad över.
    menar bara att grannen ska väl inte veta vilka lån/ räntor jag betalat eller om jag har betalat extra skatt som jag kommer återfå.
    Eller kan man få veta skatteberäkningsdelarna på de vita sidorna med?

• Anonym (Ja)
    Smulle12 skrev 2023-03-20 22:38:27 följande:

Absolut kan man begära själva deklarationen sid1-2, det är offentlig handling, men att kräva vilka räntekostnader och vad slutlig skatt blir är jag lite konfunderad över.
    menar bara att grannen ska väl inte veta vilka lån/ räntor jag betalat eller om jag har betalat extra skatt som jag kommer återfå.
    Eller kan man få veta skatteberäkningsdelarna på de vita sidorna med?

HELA deklarationen är offentlig handling.
  • Anonym (3d)

Inkassobolag har inga befogenheter alls förutom att skicka ut räkningar och lägga ränta på skulder, endast fogden kan kräva saker.

• Smulle12

Så hon behöver inte skicka in de vita sidorna med uträkning av återbäring och vilka bolag hon betalat ränta till?

• Anonym (3d)

Nej självklart inte, dock så kommer dom förmodligen att stryka avbetalningsplanen om hon vill ha kvar den.

• Smulle12

Ja risken finns kanske att dom gör det, men det är ju kan tyckas taskigt om dom ska roffa åt sig återbäringen , dels har hon några inkassoskulder till andra bolag också och dom har inte begärt in deklarationen.

• Anonym (Lyco)

De kan absolut få kolla den. Blir ju fel om hon får tillbaka på skatt och använder det på andra saker. 
    Nu hamnade jag ju hos fogden.... men där drog de skattepengarna med en gång. För mig drog de 11000 i månaden så var glad att hon bara blir av med 2500. 
    Slutet på varje månad så fick jag låna för att kunna köpa mjölk m.m
    Åh då var min skuld ca 200000. 

• sextiotalist
    Anonym (Ja) skrev 2023-03-20 22:39:47 följande:
    HELA deklarationen är offentlig handling.
    Nej inte hela endast beslutet 
  • Anonym (MrKoll)
    Anonym (3d) skrev 2023-03-20 22:51:45 följande:

Inkassobolag har inga befogenheter alls förutom att skicka ut räkningar och lägga ränta på skulder, endast fogden kan kräva saker.

Nä men de kan upphäva betalningsplanen om hon inte gör som de säger. 
  • tombs

De kan kräva viss info för att hon ska få förlängd betalningsplan, men en avbetalning på 2500 kr per månad på en skuld på 450000 kr gör henne inte skuldfri om hon inte fått fryst ränta. Även med fryst ränta kommer det att ta minst 15 år att betala. Hon borde ansöka om skuldsanering, budget och skuldrådgivning finns i alla kommuner.

• Anonym (Ja)
    sextiotalist skrev 2023-03-21 06:08:02 följande:
    Nej inte hela endast beslutet 
    Då har väl Skv gjort fel när jag har begärt ut deklarationer osv då.
  • Anonym (Skuldsatt)

Vadå inte ha råd att betala in det hon får tillbaks? Hon är skyldig en massa pengar och de ska ju betalas. Man kan inte välja vilka pengar man ska betala eller inte. Jävligt surt, det begriper jag men pengarna ska ju in och hon ska göra rätt för sig. 
    Jag har själv varit i den sitsen och man får se det positivt att nu avbetalade jag en större summa denna gång. 

• Smulle12

Absolut vore det bäst om dom fick all återbäring, men nu visar det sig att hon har 10-12 inkassobolag till hon betalar till varje månad🙈
    och då kanske det är mer rättvist att alla får en del av kakan.
    Jag föreslog idag att hon skulle söka skuldsanering , så får väl se om denna envisa kvinna tar det rådet😊

Svar på tråden Inkasso vill ha kopia på deklaration!