FlyingAway skrev 2023-03-20 19:01:10 följande:
Funderingar om flytt till Norge
Jag har funderat på att flytta till Norge av olika anledningar. Men här i Sverige är jag så kallad förtidspensionär så min inkomst är sjukersättning. Mitt tillstånd kommer inte att ändras utan jag kommer att vara förtidspensionär livet ut. Detta ställer till det hela eftersom det är mycket dyrare att bo/leva i Norge. Jag klarar mig knappt på min inkomst här i Sverige, hur ska det då bli om mat och boende kostar ännu mer i Norge? Har någon gjort detta steg eller vet något om det? Kan man få sjukersättning från båda länderna? Har någon flyttat med barn och hur gick omställningen med språk och liknande? Hur gamla var barnen vid flytten?
Ja du får behålla din sjukersättning, läs under Frågor & svar här:
www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning-~:text=Kan%20jag%20beh%C3%A5lla%20min%20sjukers%C3%A4ttning,i%20Schweiz%20eller%20i%20Kanada.
Nej, du får inte sjukersättning från Norge också. Huruvida du kan få någon annan typ av bidrag, tex bostadsbidrag, vet jag inte. Om du kontaktar Försäkringskassans utlandsavdelning kan de säkert svara. I Norge är det hos NAV du ska söka information.
Vi flyttade med en treårig som började prata norska efter ett par veckor och nu är tvåspråkig.
Skola är man garanterad plats i enligt närhetsprincipen. Barnehage är värre. De tar i princip bara in barn i augusti, och i övrigt enbart om någon flyttar och lämnar sin plats. Man måste bo i kommunen för att ställa sig i kö.