• Anonym (Orolig)

Byta yrke efter uppsägning. Gå till karriärcoach?

Som jag nämnt i en annan tråd så verkar det som att mitt jobb tänker ersätta vissa anställda med billigare utländska konsulter så jag är nyfiken om nån har några bra råd som kan vara användbara.

Företaget lär inte sparka nån för dom har inte grund för det utan dom kommer mest troligt köpa ut folk med nåt avtal. Jag trivs ok i dagsläget samtidigt som det är rätt obehagligt att ha nåt sånt här hängande över sig även om man inte är utvald i första vändan. Men som sagt, jag trivs ok och inte fantastiskt och jag är rätt less på min yrkesroll och skulle allra helst hitta nåt annat att ägna mig åt. Skulle vilja prata med en karriärcoach och kanske gå en utbildning på 1-2 år. Har nån annan gått till en karriärcoach och kommit till nån spännande insikt som var helt oväntad? Hur gick du vidare och var hamnade du?

Jag är med i facket och har inkomstförsäkring som gäller i 120 dagar. Funderar på att öka den så den gäller i 180 dagar till. Har förstått att man ska ha haft tilläggsförsäkringen i 18 månader men kan ju vara så att jag blir kvar så pass länge. Om jag får gå om ex.vis 2 år så skulle jag ha 300 dagar med ok inkomst samt bli utköpt med kanske 9-12 månadslöner. Vad tror ni om denna plan ur ekonomisk synvinkel? Hur skulle ni andra resonera?

• Svar på tråden Byta yrke efter uppsägning. Gå till karriärcoach?
  • Anonym (Beda)

Om det är överenskommelser av den sorten på gång så brukar man involvera omställningsorganisationen. Kan vara TRR, kan vara Omställningsfonden beroende på bransch och avtal. Eller skriva in i själva överenskommelsen att xx har rätt till coachning via Företaget YY i 24h eller motsvarande 50 000kr eller vad man nu är överens om. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Beda) skrev 2023-03-19 18:39:34 följande:

Om det är överenskommelser av den sorten på gång så brukar man involvera omställningsorganisationen. Kan vara TRR, kan vara Omställningsfonden beroende på bransch och avtal. Eller skriva in i själva överenskommelsen att xx har rätt till coachning via Företaget YY i 24h eller motsvarande 50 000kr eller vad man nu är överens om. 

Kollade faktiskt upp det och såg att mitt företag är med i TRR så alltid nåt. Glad
  • Anonym (Beda)
    Anonym (Orolig) skrev 2023-03-20 07:49:51 följande:
    Kollade faktiskt upp det och såg att mitt företag är med i TRR så alltid nåt. Glad
    Vad bra! Har goda erfarenheter ifrån dem!
Svar på tråden Byta yrke efter uppsägning. Gå till karriärcoach?