• Anonym (Oregelbunden)

Antagligen heldum fråga men...

...jag hoppas att nån kan/vill svara ändå:

Om man äter och dricker exakt samma dag varje dag, borde inte ens mage funka på samma sätt hela tiden? Typ alltså så att man behöver bajsa med helt regelbundna intervall? Jag äter och dricker exakt samma varje dag, men ändå är mina toalettvanor superoregelbundna, ibland bajsar jag en gång om dagen under flera dagar i sträck, sen kan det gå flera dagar utan att jag bajsar alls, sen en dag, osv.

Hur hänger detta ihop??? Nån som vill/kan förklara??

• Svar på tråden Antagligen heldum fråga men...
  • Anonym (H)

Det är ju inte bara vad man äter som spelar roll utan även vad man gör. Hormoncykeln kan också påverka väldigt mycket.

• Anonym (Mamma Mu)

Förmodligen att du äter mat med olika lång matsmältning. Därav olika lång tid som det passerar tarmarna. Även stress, aktivitet eller stillastående kan påverka. Jag äter regelbundet och magen svarar också dagligen på samma tider. 

• Anonym (Nja)

Nej. Kroppen påverkas av så mycket mer än bara maten. Hormoner som skrivits men också det som händer omkring en under dagen.

• Anonym (Oregelbunden)
    Anonym (H) skrev 2023-03-19 07:23:32 följande:

Det är ju inte bara vad man äter som spelar roll utan även vad man gör. Hormoncykeln kan också påverka väldigt mycket.

Anonym (Mamma Mu) skrev 2023-03-19 10:11:11 följande:

Förmodligen att du äter mat med olika lång matsmältning. Därav olika lång tid som det passerar tarmarna. Även stress, aktivitet eller stillastående kan påverka. Jag äter regelbundet och magen svarar också dagligen på samma tider. 

Anonym (Nja) skrev 2023-03-19 10:13:33 följande:

Nej. Kroppen påverkas av så mycket mer än bara maten. Hormoner som skrivits men också det som händer omkring en under dagen.

Tack för era svar! Låter ju helt rimligt, jag hade bara inte tänkt så långt haha.

• Jimpen86

Ja träffade en läkare för nån månad sen sa till om att magen e konstig kunde bara bajsa typ var fjärde dag ibland och han sa att ja ska försöka röra på mig mer och dricka mkt vatten han skrev ut lactulos på apoteket finns receptfritt också funkar klockrent inga problem med magen längre. Försök med de

• Anonym (Oregelbunden)
    Jimpen86 skrev 2023-03-26 22:15:36 följande:

Ja träffade en läkare för nån månad sen sa till om att magen e konstig kunde bara bajsa typ var fjärde dag ibland och han sa att ja ska försöka röra på mig mer och dricka mkt vatten han skrev ut lactulos på apoteket finns receptfritt också funkar klockrent inga problem med magen längre. Försök med de

Tack för tips! Nu har jag dock inte just några problem med magen, det var mer att jag undrade hur det kan vara att magen inte funkar exakt likadant hela tiden om man äter och dricker exakt likadant jämt. Men tack ändå, som sagt - och skönt att höra att det blivit bra för dig!
Svar på tråden Antagligen heldum fråga men...