• Anonym (Pappis)

Hur mycket ska min sambo bidra?

Jag tjänar 50 000 i månaden. Min sambo lever på någon form av aktivitetsstöd. Det är väl i runda svängar 11 000 i månaden. Efter skatt får hon ut 8000 varav hon ger 3000 till mig för att täcka en del av boendekostnaderna som ligger på runt 10000 i månaden. Alla andra räkningar betalar jag. Bilen betalar jag. Hon betalar sin mobil.

Därefter så handlar jag det mesta som behövs. Sen sätter jag undan 10000 kr i månaden i aktier och sparande.

Så har det varit i tre år nu. Ett tag betalade hon 5000 kr i månaden men då klagade hon på att hon inte fick några pengar över. Så jag sänkte till 3000 kr i månaden.

Vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?
  • Anonym (Generöst)

Tycket det är generöst att hon får betala så lite. Hon hade ju aldrig kommit undan med så låg boendekostnad som ensam. Älskar du henne och är nöjd med er relation tycker jag du med dina marginaler gott kan fortsätta med detta. Betalar hon mat för dessa 5000 hon har över också? 

• Anonym (Galen)

Det är inte ett svar på frågan men jag skulle bli helt galen av att ha det som du. Kan hon verkligen inte göra något som genererar en inkomst på mer än 11000kr.
    Jag förstår att det är komplext men för mig hade det där varit en deal-breaker. Jag hade inte stått ut att leva med någon som inte bidrar med mer än 8000kr i månaden, varav de vill behålla 5000 själv. Hennes livsstil baseras ju helt på att du står för kostnaden. 

• Anonym (S)

Hon ska betala procentuellt utifrån sin inkomst, men du får också sätta ner foten om att hon måste fixa bättre inkomst om du är trött på att försörja henne.

• Anonym (Öh)

Det beror väl på vad du är villig att betala?
    jag hade aldrig betalat så mycket för någon annan i så pass många år.

Hade hon levt själv så hade hon inte haft något över med den lilla inkomsten, med dig har hon en hel del över trotts att hon bidrar väldigt lite till det gemensamma. Försöker hon ens skaffa jobb för att få bättre ekonomi eller är det bekvämt med och låta dig betala för allt?

• Anonym (K)
    Tycker det låter som en rätt ok överenskommelse. Bidrar hon lite mer till mat, presenter och dyl till familjen för de pengar hon har över eller är det rena fickpengar för henne?
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (K) skrev 2023-03-18 22:22:29 följande:
    Tycker det låter som en rätt ok överenskommelse. Bidrar hon lite mer till mat, presenter och dyl till familjen för de pengar hon har över eller är det rena fickpengar för henne?
    Jag vet inte exakt vad hon gör för pengarna men hon handlar mat och betalar för sin katt. Dock gnäller hon på att hon har det sämre ställt ekonomiskt för att hon bor med mig. Hon skulle ha det bättre om hon bodde själv vilket jag tycker låter konstigt. Jag tror det skulle vara tvärtom då vi har två småbarn också. 
  • Anonym (Sfinx)

Kan du hjälpa henne via ditt jobb? Få in henne som din assistent att hjälpa dig på jobbet så får ni halva din lön var? Kan du hjälpa henne att utbilda sig till ditt yrke och få in en fot via dig sedan i arbete så hon också får samma lön som dig? Kan du så kan väl hon göra samma sak och få samma lön som du?

Eller?

• Anonym (Pappis)
    Anonym (H) skrev 2023-03-18 22:47:30 följande:

Beror på hur snygg hon är. 

Kan du köpa en yngre / snyggare kvinna med pengarna eller ej?

Haha, nu tänker jag inte så. Min sambo är mamma till våra barn och det blir ingen annan. Det är klart att jag kan få någon yngre/snyggare om jag vill men jag är inte intresserad. Min sambo är på något sätt den vackraste för mig för jag älskar henne.
  • Anonym (Pappis)
    Anonym (Sfinx) skrev 2023-03-18 22:52:34 följande:

Kan du hjälpa henne via ditt jobb? Få in henne som din assistent att hjälpa dig på jobbet så får ni halva din lön var? Kan du hjälpa henne att utbilda sig till ditt yrke och få in en fot via dig sedan i arbete så hon också får samma lön som dig? Kan du så kan väl hon göra samma sak och få samma lön som du?

Eller?

Mitt yrke kräver att man är duktig på analytiskt tänkande och på matematik. Sen ska man ha kunskaperna som hör till. Tyvärr är min sambo urusel på matematik och mitt arbete är rena grekiskan för henne.

Jag har däremot gett henne erbjudanden om arbete eller föreslagit utbildningar. Tyvärr så har hon inte ens sökt jobben. Hon började en utbildning som hon hoppade av utan att ens prata med mig. Hon har även hoppat av andra utbildningar tidigare innan vi träffades.

• Anonym (Sw)

Ni är alltså en familj och du undrar om hon ska betala ännu mer till dig? Har hon mer pengar än dig när är betalt? Om inte förstår jag inte din fråga.

Svar på tråden Hur mycket ska min sambo bidra?