• Anonym (Sert)

Vidrig ångest av Sertralin

Började med sertralin för ca 1 vecka sedan och redan dag 1 kände jag en ENORM ångest-ökning. Hemskt!!! 
    Vet ärligt talat inte om jag orkar fortsätta! Kan knappt ta mig upp ur sängen och hela huvudet känns konstigt! 

Fy fan! Var tvungen att skriva av mig! Ok att läkaren sa att det kunde bli värre men detta är helt omänsklig!

• Svar på tråden Vidrig ångest av Sertralin
  • Anonym (K)

Jag hade exakt samma med Escitalopram, det är jättevanligt. Men fullständigt vidrigt. Man tror att man håller på att gå under. Har du fått något lugnande du kan ta? Jag fick oxascand jag kunde ta när det var som värst?

• Marie7

Väldigt vanligt. Man ska börja med låg dos, en kvart av 50 mg. Sen öka upp varje vecka. För att undvika biverkningar. Sa inte läkaren det? 

• Anonym (Sert)
    Anonym (K) skrev 2023-03-17 19:48:24 följande:

Jag hade exakt samma med Escitalopram, det är jättevanligt. Men fullständigt vidrigt. Man tror att man håller på att gå under. Har du fått något lugnande du kan ta? Jag fick oxascand jag kunde ta när det var som värst?

Det är liksom värst HELA tiden? varje andetag är en kamp känns det som.
    och att det började direkt, samma dag!
  • Anonym (Sert)
    Marie7 skrev 2023-03-17 19:55:28 följande:

Väldigt vanligt. Man ska börja med låg dos, en kvart av 50 mg. Sen öka upp varje vecka. För att undvika biverkningar. Sa inte läkaren det? 

Läkare sa en halv tablett, 25 mg alltså. Finns inte skåror att dela på 4?. Och om det inte finns så skaman inte dela den på egen hand
  • Anonym (K)
    Anonym (Sert) skrev 2023-03-17 20:19:30 följande:
    Det är liksom värst HELA tiden? varje andetag är en kamp känns det som.
    och att det började direkt, samma dag!
    Ja, exakt så hade jag det. Ångest dygnet runt och katastroftankar. Vidrigt! Du behöver fråga efter nåt ångestdämpande, även sömntabletter om du inte kan sova?.jag kunde inte. 
  • Anonym (Sert)
    Anonym (K) skrev 2023-03-17 20:27:26 följande:
    Ja, exakt så hade jag det. Ångest dygnet runt och katastroftankar. Vidrigt! Du behöver fråga efter nåt ångestdämpande, även sömntabletter om du inte kan sova?.jag kunde inte. 
    Jag har både lugnande och sömn-medicin.
    hur lång tid tog det innan biverkningarna försvann? 
  • Anonym (K)
    Anonym (Sert) skrev 2023-03-17 20:34:58 följande:
    Jag har både lugnande och sömn-medicin.
    hur lång tid tog det innan biverkningarna försvann? 
    De två första veckorna är värst, sen stabiliseras det mer och mer men kan ta några veckor innan du mår helt bra. Håll ut! 
  • Marie7

Man får dela med en kniv. Och jo du får dela. Enl min läkare fullt ok. Men nu får du bara härda ut. Vänta med ny dosökning tills du stabiliserat.

Svar på tråden Vidrig ångest av Sertralin