• Anonym (Smulan)

Håller jag på bli galen?

Hej!
    Vet inte vart jag ska börja, men jag känner att jag håller på tappar det totalt här hemma. Är just nu mammaledig med 3an och sköter det mesta här hemma, planering, lämning/hämtning, inköp, mat, städ, osv. Såklart min man oxå hjälper till, men han är inte självgående..

Dom äldre barnen hatar varandra och bråkar dag in och dag ut, bara dom öppnar ögonen så börjar tjafset och slutar lagomt tills dom båda somnat för natten. 

JAG ORKAR INTE MER!

Hemmet förfaller, alla lämnar sina saker där dom står, tappas det något på golvet ligger det kvar. Påpekar jag så ser dom ändå inte.

Igår snubblade jag in på ett Instagramkonto där någon förlorat sitt barn i cancer, och det var så fina ord den mamman skrivit om sitt barn, vilket fick mina tankar på mina egna barn. Vad kan jag säga om mina barn? Finns det en gnutta bra och trevlig jag skulle kunna få fram? Nej! Nej nej nej!! Jag kan inte få fram nått.. Hur skulle du beskriva din dotter.. Mörkt hår, bråkig, elak, sur, otrevlig, ja listan skulle fyllas på med bara negativa saker.

Jag har hamnat i ett mörker känner jag!

Jag har börjat hota barnen med att jag ska flytta ifrån dom, och att dom kan bo med pappa och komma och hälsa på mig varannan helg, för jag känner mig så utpumpad på energi. Får dock ingen reaktion alls på det för övrigt.

Min man verkar inte se något problem i det hela. Han undrar varför vi inte kan ha det mysigt under täcket när barnen äntligen somnat. Tar och klämmer på tuttarna för att försöka få igång mig.. Men nej! Jag är så jävla trött, trött när jag vaknar, trött när jag lyckats sova nån timme med mini, trött när jag ska sova, trött när jag vaknar mitt i natten sjuhundratrettioelva gånger pga mini vaknar o vill äta. Jag är helt jävla dränerad på energi!

Känner ett hat mot min man då han var otrogen för några år sen, vi har gått i samtal, och jag trodde jag kommit över. Men det gnager hål i mig och jag beskyller hans otrohet på mitt mående och min energi gentemot barnen. Hade jag lämnat honom där och då, hade jag kanske haft energi för mina barn. Märker dom kanske av att jag mår dåligt och gör vardagen ännu värre pga det?

Vad ska jag göra? Vad bör jag göra?

Jag orkar inte med min egna familj, och jag skäms!

• Svar på tråden Håller jag på bli galen?
  • sextiotalist

Inte galen. Men på väg att gå in i väggen. Ta kontakt med vårdcentralen. Kolla om du kan bli sjukskriven och även möjlighet att åka iväg en vecka så din karl får rodda detta helt själv 

Du kanske kan få intyg att de äldre barnen är några extra timmar på förskolan 

• fornminne

Precis, du behöver hjälp TS, du är på väg in i väggen, men du behöver också mer stöd från din man. Tråkigt att han inte är självgående, samt inte verkar förstå hur trött och sliten du är. Hans oförmåga försvårar situationen.

• Spucks
    Anonym (Smulan) skrev 2023-03-17 09:19:07 följande:
    Märker dom kanske av att jag mår dåligt och gör vardagen ännu värre pga det?
    Ja, absolut! Speciellt det du skriver om att du inte kommer på något positivt om barnen - det märker dem, och vad dem märker är "Mamma tycker inte om mig!", vilket är ett av de värsta saker som kan hända ett barn.
    Av det du beskriver tycker jag att du borde söka professionell hjälp. Det kan vara utmattning, depression eller n
    ågot åt det hållet. I alla fall kommer det troligen inte funkar mycket längre till om du mår då dålig som du gör nu.
  • Anonym (Mamma)

Hur gamla är de äldre barnen?

• Anonym (Smulan)
    Dom går i skolan och har inte rätt till fritids då jag är hemma med den lilla.
  • Anonym (Smulan)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-03-17 15:05:56 följande:

Hur gamla är de äldre barnen?

Dom är 7 och 11år
  • Anonym (Smulan)
    Spucks skrev 2023-03-17 10:11:00 följande:
    Ja, absolut! Speciellt det du skriver om att du inte kommer på något positivt om barnen - det märker dem, och vad dem märker är "Mamma tycker inte om mig!", vilket är ett av de värsta saker som kan hända ett barn.
    Av det du beskriver tycker jag att du borde söka professionell hjälp. Det kan vara utmattning, depression eller något åt det hållet. I alla fall kommer det troligen inte funkar mycket längre till om du mår då dålig som du gör nu.
    Så kan det absolut vara :( Är ju inte meningen att dom ska behöva lida av mitt mående. Och konstigt nog så känner jag heller inga skuldkänslor direkt att jag vill flytta ifrån dom.
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Byt föräldraledig så fort som möjligt så att maken steppar upp. Tycker också att du ska söka samtalsstöd - kolla tex om du har det genom din arbetsgivare, jag fick det när min man blev sjuk. Så det måste inte vara problem på arbetsplatsen, i mitt fall var problemet 100% privat men jag fick det ändå. 

• Anonym (Not crazy)

Nej inte galen men, som andra säger: utbränd. Låter som utmattningsdepression.
    Din man måste steppa upp och växa upp. Det kan dock inte ligga på ditt ansvar att se till att han gör det. Ni behöver nog gå i någon form av familjerådgivning. Du behöver också en egen samtalskontakt i någon form. Prata med BVC, de har garanterat erfarenhet av detta. Du verkar totalt jävla slutkörd, inte alls konstigt att du inte kan se något positivt med barnen då. 

• nnnnnnnn

Dags att byta förälder som är hemma med barnen!

Om du bara jobbar och maken sköter allt som du gjort så ska du se att du kanske hittar orken till att vara mer positiv?

Det tar väl max 2-3 månader att ställa om, sätt er ner i kväll och mejla era arbetsgivare  - du har rätt att avbryta din ledighet omedelbart så det blir din makes jobb som styr. Om han mejlar och ber om att få vara FL så fort som det är möjligt, absolut senast om 2 månader (3 månader? Avtalet styr här) så kanske lösningen kommer snabbt?

När det är gjort så ägnar ni några kvällar åt att tillsammans sammanställa en lista som innefattar allt du haft ansvar för hittills så att han vet vad som ingår, eftersom du skriver att han inte alls är självgående så krävs det nog en struktur, det är inte snällt att tro att han automatiskt ska veta vad du gör.

Svar på tråden Håller jag på bli galen?