• Anonym (granne)

Dement granne, vart vända sig?

Har en granne som tidigare var väldigt skärpt, så skillnaden är väldigt påtaglig. Är ingen doktor men för mig är det tydligt att hon har blivit dement och det väldigt fort. Var inte många månader sedan hon var helt fungerande. Numera går hon vilse, glömmer vart hon bor, luktar kiss, hennes lägenhet ser ut som fan och jag har upprepade gånger påträffat henne utomhus, förvirrad, frusen och hon vet inte vilken trappuppgång som är sin.

Vart vänder jag mig?

• Svar på tråden Dement granne, vart vända sig?
  • Anonym (Lilly)

Kan du kontakta hennes anhöriga? Annars ring kommunen och gör orosanmälan.
    Det är dock inte säkert att det är demens, det kan finnas andra orsaker att en gammal människa blir förvirrad, till exempel UVI. Men hon behöver ju hjälp oavsett om det är något bestående eller något tillfälligt.

• Anonym (A)

Ja ring kommunen så de kan sätta in insatser! Och om du hittar henne förvirrad ute så kan även ambulans vara ett alternativ så hon blir påtittad av sjukvården direkt. Jag jobbar på akuten och tycker det är helt okej att göra så i såna här fall. 

• fornminne

Den här kvinnan behöver hjälp omedelbart. Det är helt ok att ringa ambulans om du hittar henne frusen och medtagen utomhus. Då behöver hon förmodligen ändå komma till läkare, som förhoppningsvis kan ta det vidare. Är det mindre akut kan du ringa anhöriga eller kommunens socialjour.

• Hannahistan82

Ring kommunens växel så får du koppla dig rätt. Är det en akut situation där grannen är ute i kylan utan kläder eller går ute vilse och inte svarar på tilltal eller låter sig bli hjälpt - ring 112

• Anonym (Anhörig)

I första hand anhöriga. Annars kan du orosanmäla till soc. Du kan också kolla om ni har ambulerande team för akut psykiatrisk vård där du bor, Ett sådant team kom och hämtade min mamma när hennes demens spårade ur (Alzheimers).

• Anonym (Samma situation)

Jag var i samma situation med en granne hon gick ut i snön barfota med bara ett tunt nattlinne och visste inte vart hon bodde tyvärr tas det inte på allvar om man inte är anhörig. Jag kontaktade socialen, hyresvärden och psykiatrin flera gånger. Socialen och psykiatrin ville inte ens skriva ner det jag sa de sa det rent ut. Det bästa är om du kan kontakta anhöriga som kan hjälpa. 

• Anonym (granne)

Har vart i kontakt med hennes barn...eller ja kanske man inte säger om någon runt 60. Men ändå. Denne skall kontakta kommunen. 

Svar på tråden Dement granne, vart vända sig?