• Tigermamman123

Barnuppfostran

Hej! Hur pass delaktiga tycker ni vi som föräldrar bör vara i barnens skolgång, är det något man ska engagera sig i redan från att dem börjar förskoleklass, att man väljer en bra skola eller ni tycker man bör välja utifrån närhetsprincipen och sedan låta barnen bestämma själva när de blir äldre? 

• Svar på tråden Barnuppfostran
  • Gasellen87

Såklart ska man engagera sig mycket i barnens skolgång. Har vi många trygga, stabila, samarbetavilliga och engagerade vårdnadshavare så bygger vi betydligt fler starka, välmående barn som får goda resultat i skolan. 

Jag tycker man som förälder är avgörande för hur barnens skolgång blir. Jag skulle valt en skola som är bra men även som fungerar rent praktiskt för hämtning, lämning och även fungerar när barnet inte går på fritids. Att låta barnet helt välja själv är uteslutet enligt min mening. 

• PH76
    Gasellen87 skrev 2023-03-17 06:18:25 följande:

Såklart ska man engagera sig mycket i barnens skolgång. Har vi många trygga, stabila, samarbetavilliga och engagerade vårdnadshavare så bygger vi betydligt fler starka, välmående barn som får goda resultat i skolan. 

Jag tycker man som förälder är avgörande för hur barnens skolgång blir. Jag skulle valt en skola som är bra men även som fungerar rent praktiskt för hämtning, lämning och även fungerar när barnet inte går på fritids. Att låta barnet helt välja själv är uteslutet enligt min mening. 

Jag skulle inte bo i ett område utan bra skolar. Men vid vilken ålder menar du?
  • Jemp

Självklart ska man som förälder engagera sig i skolgången!

Gällande skolval väger närhet rätt tungt i mina ögon för såpass små barn, men självklart hänger det på att skolan är tillräckligt bra och fungerar.

• Spucks

Ja, självklart borde man engagera sig i barnens skolgång. Men det börjar inte i förskoleklassen utan vid födseln, tycker jag.
    Gällande skolval: jag tycker man välja utifr
    ån det som funkar för familjen och utav det vad man tror är bäst för barnet.

• Gasellen87
    PH76 skrev 2023-03-17 07:29:40 följande:
    Jag skulle inte bo i ett område utan bra skolar. Men vid vilken ålder menar du?
    Var står det att jag skulle välja en dålig skola? Förstår heller inte följdfrågan? Vilken ålder för vad? 
  • fjanten

Givetvis ska man vara engagerad i barnens skolgång. Föräldraengagemang är i många fall a och o för en bra skolgång med hyfsade/bra betyg.

Viktigt att gå på en bra skola, såklart, men ju yngre barnen är så är ju närhet också viktigt - bl.a. för att även skolkamraterna också ofta bor i hyfsad närhet då. Det finns en mindre byskola lite utanför vår stad som en del föräldrar inne i staden söker in till för sina barn. Problemet blir då ofta att "stadsbarnen" hamnar lite utanför när de inte kan umgås på fritiden så lätt eftersom de trots allt bor rätt långt ifrån klasskamraterna.

• PH76
    Gasellen87 skrev 2023-03-17 19:59:09 följande:
    Var står det att jag skulle välja en dålig skola? Förstår heller inte följdfrågan? Vilken ålder för vad? 
    Det blev felciterat, det skulle vara till TS.
  • Fliselisan

Att välja en skola som ligger nära är för mig förstahandsvalet, för att barnen ska ha nära till sina kompisar och nära hem. Vår närmsta skola är en bra skola så har aldrig behövt fundera mer på det. Men om skolan inte vore bra hade jag aktivt valt en annan skola, eller ännu hellre; flyttat till ett område där närmsta skolan var bra.

• nnnnnnnn

många bor så att det inte finns så många skolor att välja på i praktiken, gör det dem till sämre föräldrar? Man kanske bor på landet och har buss 5 km till närmsta skola, annars är det skjutsning med bil flera mil kanske även åt "fel" håll jämfört med var jobbet ligger och detta ska man betala själv eftersom man aktivt valt bort den skola som barnet får buss till...

Klart man ska vara aktiv som förälder men alla skolor ska också vara likvärdiga! Är det en skola som är dålig ska detta anmälas så att den kan förbättras.

Svar på tråden Barnuppfostran