Tigermamman123 skrev 2023-03-15 22:14:27 följande:
Skola
Hej jag är mamma till en pojke som ska börja gymnasiet efter sommaren, min son vill välja estetiska programmet, men jag tycker det är löjligt, jag försöker övertala honom till att något bättre program, jag vill hellre att han ska välja natur eller samhälle, jag tänker på hans framtid och att han ska studera vidare, hur tänker ni kring detta?
Eftersom Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program kan han läsa på universitetet direkt, precis som på Natur- eller Samhällsprogrammet.
Det är stora skillnader på programmen och det är många som inte går ut med examen eftersom man valde fel (och då måste lägga tid på Komvux med extra studielån).
På Samhällsprogrammet är det inte ovanligt att eleverna får en fråga på provet och sen ska skriva ett par sidors svar på detta, om man inte tycker om att skriva och uttrycka sig klarar man inte kurserna där. På Naturprogrammet går matten i dubbel takt och är extra svår, fixar man inte det är man fel där och tycker man inte om musik/bild eller teater så blir det Estetiska programmet väldigt trist.