• Tigermamman123

Skola

Hej jag är mamma till en pojke som ska börja gymnasiet efter sommaren, min son vill välja estetiska programmet, men jag tycker det är löjligt, jag försöker övertala honom till att något bättre program, jag vill hellre att han ska välja natur eller samhälle, jag tänker på hans framtid och att han ska studera vidare, hur tänker ni kring detta? 

• Svar på tråden Skola
  • Goneril

Oerhört svårt att hitta en försörjning, jag skulle avråda honom. Här han tillräckligt bra betyg för att välja samhälle eller natur borde han välja något av dem. Varför inte satsa på bank eller finans? Han behöver då som regel en civilekonomutbildning.

• Tow2Mater

Kan du få honom att lägga till matte 2 som valbar kurs kan han t ex läsa tekniskt basår senare om han vill. Det viktiga är att han går gymnasiet, kurser går ju att komplettera senare. Med smarta val kan även estet bli bra.

• Stooler

Absolut inga fel med Estetisk linje, men då med inriktning mot hantverksyrken i förlängningen. Stor brist, för att inte säga enorm, på elektriker, rörmokare, snickare, glasmästare osv. En bra yrkesman blir fort egen företagare och framtiden fixad!

/Slöjdläraren

• Tukt

Ännu en sådan här tråd man känner igen. Vad var det senast, att dottern inte skulle plugga till lärare eller andra ämnen utan bli ekonom?

• dumunge

Gick estet och det gick finfint för mig, estet är högskoleförberedande och man slipper bli skoltrött och må dåligt. Är det någon kurs han inte läser kan han alltid läsa den senare.

• Xlr8
    Stooler skrev 2023-03-16 00:50:14 följande:

Absolut inga fel med Estetisk linje, men då med inriktning mot hantverksyrken i förlängningen. Stor brist, för att inte säga enorm, på elektriker, rörmokare, snickare, glasmästare osv. En bra yrkesman blir fort egen företagare och framtiden fixad!

/Slöjdläraren

Öööö elektriker, rörmokare blir man inte på estet. 
    Visst du kan gå dom utbildningarna och bara läsa nödvändiga kurser(ej engelska å idrott typ)
    Men rätt bortkastat att gå estet för att bli elektriker eller rörmokare..
  • 567890
    Tigermamman123 skrev 2023-03-15 22:14:27 följande:
    Skola

Hej jag är mamma till en pojke som ska börja gymnasiet efter sommaren, min son vill välja estetiska programmet, men jag tycker det är löjligt, jag försöker övertala honom till att något bättre program, jag vill hellre att han ska välja natur eller samhälle, jag tänker på hans framtid och att han ska studera vidare, hur tänker ni kring detta? 

Eftersom Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program kan han läsa på universitetet direkt, precis som på Natur- eller Samhällsprogrammet.

Det är stora skillnader på programmen och det är många som inte går ut med examen eftersom man valde fel (och då måste lägga tid på Komvux med extra studielån).

På Samhällsprogrammet är det inte ovanligt att eleverna får en fråga på provet och sen ska skriva ett par sidors svar på detta, om man inte tycker om att skriva och uttrycka sig klarar man inte kurserna där. På Naturprogrammet går matten i dubbel takt och är extra svår, fixar man inte det är man fel där och tycker man inte om musik/bild eller teater så blir det Estetiska programmet väldigt trist.
  • Kotten23

Ett betyg är bara ett bevis på att du kan dyka upp på ett ställe och utföra olika moment. 

skolan 2023 är ganska orelevant om man ska tjäna pengar. Visst ska man bli kirurg så är det väl bra. 

men hur många är det som har gått i skolan utbildat sig å jobbar 7-4 ledig lördag söndag. Som äger en Lamborghini eller en båt för 800 miljoner. 

det är inte 1945. Lura inte ditt barn. lura inte dig själv. 

Svar på tråden Skola