• Mintvanilla75

Kan en kvinna i övre 40-årsåldern som har barn bli mer fertil?

Jag undrar om det finns något sätt för en kvinna i övre 40-årsåldern som har barn att bli mer fertil?

• Svar på tråden Kan en kvinna i övre 40-årsåldern som har barn bli mer fertil?
  • Billie38

Övre 40års åldern är nog svårt, men träning håller igång en hälsosam hormonbalans.

• Jag är bara jag

Nej. Efter 45 är chansen att få barn minimal. Äggen är för gamla och missfallsrisken skyhög. Återstår ÄD.

• Mintvanilla75

Kan hon bli mer fertil om hon är mellan 40-43 år?

• Jag är bara jag
    Mintvanilla75 skrev 2023-03-15 12:21:16 följande:
    Kan hon bli mer fertil om hon är mellan 40-43 år?
    Nja, möjligen om hon är fet och går ner i vikt eller röker och slutar röka. Det går snabbt utför med fertiliteten efter 40. Det är av det skälet man inte får göra IVF i Sverige med egna ägg efter 43.
  • TvillingmammaVästgöte
    Jag är bara jag skrev 2023-03-15 12:26:57 följande:
    Nja, möjligen om hon är fet och går ner i vikt eller röker och slutar röka. Det går snabbt utför med fertiliteten efter 40. Det är av det skälet man inte får göra IVF i Sverige med egna ägg efter 43.
    Jag sökte gynekolog pga utebliven mens. Gynekologen gjorde tester och kom fram till att jag hade väldigt dåliga fertilitetsvärden och min gynekolog sa att jag kommit in i klimakteriet vid 41. Det ville jag inte tro på så jag la om min livsstil väldigt mycket, för att motverka detta.

Jag gick på diet och gick ner fem kilo.
    Jag slutade stressa på jobbet. 
    Jag åt mycket bättre mat, mycket frukt och grönt.
    Jag gick regelbundet på massage för att koppla av.
    Jag gick promenader och gjorde lugn träning (intensiv träning kan stressa kroppen). 

Efter ett par månader enligt ovan kom min mens igång igen och min gynekolog sa häpet att mina värden blivit så jättemycket bättre att han inte kunde säga längre att jag var i klimakteriet. Så man kan nog öka sin fertilitet, genom livsstilen. Men jag testade inte det, hade ju redan de barn jag ville ha. 
  • Jagäterkeso

Borde väl hjälpa om mannen är väldigt fertil, pigga spermier, stor ejakulation osv?

Kompenserar väl upp en del? 

• Jag är bara jag
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-15 12:45:23 följande:
    Jag sökte gynekolog pga utebliven mens. Gynekologen gjorde tester och kom fram till att jag hade väldigt dåliga fertilitetsvärden och min gynekolog sa att jag kommit in i klimakteriet vid 41. Det ville jag inte tro på så jag la om min livsstil väldigt mycket, för att motverka detta.

Jag gick på diet och gick ner fem kilo.
    Jag slutade stressa på jobbet. 
    Jag åt mycket bättre mat, mycket frukt och grönt.
    Jag gick regelbundet på massage för att koppla av.
    Jag gick promenader och gjorde lugn träning (intensiv träning kan stressa kroppen). 

Efter ett par månader enligt ovan kom min mens igång igen och min gynekolog sa häpet att mina värden blivit så jättemycket bättre att han inte kunde säga längre att jag var i klimakteriet. Så man kan nog öka sin fertilitet, genom livsstilen. Men jag testade inte det, hade ju redan de barn jag ville ha. 
    Du hade uppenbarligen inte äl och då är det ju klart att man inte är fertil. Då kan en livsstilsändring ge tillbaka äl och därmed mens och då har man ju en teoretisk chans att bli gravid. Men har man redan äl så är det inte mycket man kan göra alls för att förbättra fertiliteten efter 40.
Svar på tråden Kan en kvinna i övre 40-årsåldern som har barn bli mer fertil?