Har du någonsin lagt dig i hur andra föräldrar behandlar sitt barn?
har ni det?
har ni det?
Nej.
Nej, jag har aldrig upplevt att någon behandlat sitt barn så illa att jag såg behovet att säga något.
Nej.
Inte lagt mig i så till vida att jag sagt något till föräldrarna om deras uppfostran. Däremot har det hänt att jag sagt till barn när de betett sig illa. Jo, en gång förresten, en pappa som satt klistrad vid telefonen när hans barn lekte rövare bland gungorna. Sade till barnet först, flera gånger , det hjälpte inte, då sade jag till pappan på skarpen.
Ja. Gjorde en socanmälan en gång på en pappa som blev jättearg på sin dotter för att hon klippt sig. Han blev helt orimligt upprörd över det och mamman till dottern sade " ska du slå henne nu? " till pappan.
Situationen var väldigt konstig och obehaglig
Däremot har jag många gånger sagt till andras barn, tex i simhallen, men då har de inte haft föräldern i närheten.
Det som retar mig mest är när man låter barn störa genom att skrika på offentliga tillställningar. Som tex när jag var på minnesgudstjänst på All Helgona för min bortgångne fars skull, då fanns det folk som hade barn med sig som förstörde stämningen helt och jag kunde knappt höra vad prästen sa.
Inte lagt mig i så till vida att jag sagt något till föräldrarna om deras uppfostran. Däremot har det hänt att jag sagt till barn när de betett sig illa. Jo, en gång förresten, en pappa som satt klistrad vid telefonen när hans barn lekte rövare bland gungorna. Sade till barnet först, flera gånger , det hjälpte inte, då sade jag till pappan på skarpen.
Minns bara en gång. En mamma som stod med sin bebis i barnvagn och rökte. Sa hur olämpligt jag tyckte det var.
Ja, men det är verkligen inte något jag gör lättvindigt. Det ska typ till att jag tolkar att barnet kommer råka illa ut om jag inte uppmärksammar att något allvarligt håller på att hända.
Typ att jag nästan själv blir rädd för föräldern.
Det krävs rätt mycket för att kunna tolka en situation och hinna reagera. Tolka situationen, reagera och hinna.
Vanligtvis så blir man mest bestört och undrar vad tusan hände om en vuxen "hade behövt sägas till". Och även det händer väldigt sällan.