• Anonym (TS)

Rättvisa vid varannan vecka boende

Hej!
    Ni som har barn och bonusbarn som bor växelvis och heltid. Hur delar ni på sakerna?

T ex två barn (A och B) bos varannan vecka och ett barn (C) bor heltid i ett hem. Barnen som bor varannan vecka har inte tv-spel eller dator i det andra hemmet. Hur delar ni på speltiden när alla barnen är tillsammans?

Jag anser att de ska dela 50/50 medan sambon anser att eftersom A och B saknar tv-spel och dator i sitt andra hem ska de ha förtur till att spela mer den veckan de är hos oss medan jag anser att vi inte kan ta hänsyn till vad som finns/inte finns där. T ex har de andra prylar där som vi saknar och som C därmed aldrig kan använda. Vad anser ni?
  • Svar på tråden Rättvisa vid varannan vecka boende
  • Jemp

Att dela så alla får samma skärmtid (per dag/vecka) måste vara det vettigaste. Och att begränsa skärmtiden så alla hinner med.

• Anonym (Biobonus)

Tycker du tänker helt rätt… vad som sker/ inte sker i det andra hemmet påverkar inte vad ni gör hemma hos er…
    när A o B är hos er delas speltiden på 3 ..jag antar att C inte har obegränsad speltid  den vecka hen är ensambarn heller…
    När man är en blandad familj kan man inte ha livet på paus varannan vecka ..livet måste flyta på som vanligt oavsett om hela familjen eller delar är hemma..  A o B får göra saker den veckan som de är hos sin andra förälder som C inte får göra… 
    ni kan inte kompensera allt..ni kan bara vara rättvisa i ert hem..o rättvisa är inte att C får mindre / sämre tillgång till dator/ tv spel än A o B varannan vecka ..
    Hur tänker din sambo att C ska kompenseras för de extra jul-födelsedags presenter A o B får av sin andra familj ?( nu antar jag att C är ett gemensamt barn) …för det är ju också orättvist då…

Barn är   anpassningsbara och de förstår konceptet med rättvisa och även att livet inte är rättvist alltid men det viktiga är att den biologiska föräldern är rättvis mot alla sina barn ( o inte favoriserar de äldre på bekostnad av de yngre)

• Fjäril kär

Givetvis är det mest rättvisa i att dela lika på skärmtid varannan vecka. Så får alla tre samma tid och alla vet vad som gäller. 

Vad som händer i veckorna barnen inte träffas samt prylar i andra hemmet är irrelevant. Det är hos er reglerna finns och spelet finns. 

• Soryu

Jag håller också med dig. Jag tycker att man som grundprincip ska behandla alla barn i hushållet lika.

• Anonym (,,)

Beroende på ålder, så behöver ni nog fler än en spelenhet ju äldre de blir (oavsett hur de bor). 

• Anonym (Nja)

Det blir konstigt att dela skärmtid olika beroende på hur många barn som är hemma vilken vecka. Det kan dessutom leda till agg mellan barnen. Det är bättre att tilldela varje barn X timmar per vecka i just ert hem, då spelar det ingen roll om ni har ett, två, tre eller fler barn hemma. Tänk bara på att tiden ska räcka för alla även om alla är hemma samtidigt.

• Spucks

Jag håller med dig, TS. 
    Du kan ju fråga din sambo om hen tycker att vad A&B gör i det andra hemmet även ska beaktas när det skulle innebär en nackdel för A&B i ert hem. Tex. om barnen får äta godis på helgerna hos er, men i andra hemmet får dem äta det oftare, skulle din sambo då anse att A&B inte får äta godis hos er och titta på hur C äter, för att kompensera?

• Anonym (TS)
    Anonym (Biobonus) skrev 2023-03-14 20:55:11 följande:

Tycker du tänker helt rätt? vad som sker/ inte sker i det andra hemmet påverkar inte vad ni gör hemma hos er?
    när A o B är hos er delas speltiden på 3 ..jag antar att C inte har obegränsad speltid  den vecka hen är ensambarn heller?
    När man är en blandad familj kan man inte ha livet på paus varannan vecka ..livet måste flyta på som vanligt oavsett om hela familjen eller delar är hemma..  A o B får göra saker den veckan som de är hos sin andra förälder som C inte får göra? 
    ni kan inte kompensera allt..ni kan bara vara rättvisa i ert hem..o rättvisa är inte att C får mindre / sämre tillgång till dator/ tv spel än A o B varannan vecka ..
    Hur tänker din sambo att C ska kompenseras för de extra jul-födelsedags presenter A o B får av sin andra familj ?( nu antar jag att C är ett gemensamt barn) ?för det är ju också orättvist då?

Barn är   anpassningsbara och de förstår konceptet med rättvisa och även att livet inte är rättvist alltid men det viktiga är att den biologiska föräldern är rättvis mot alla sina barn ( o inte favoriserar de äldre på bekostnad av de yngre)

Håller med dig. A och B är sambons barn sedan innan vårt förhållande och C är mitt. A är några år äldre och B och C skiljer det ett par månader emellan. De är alla samma kön.

Saken är den att det endast är saker som gynnar A och B som det ska kompenseras med. Ex. så ska A och B få mer skärmtid än C när de är här. Vi går aldrig på restaurang, lekland, åker på kortare semester eller liknande när A och B inte är här, för det blir orättvist etc. Men att de åker på resor med sin andra förälder, går på restaurang etc spelar ingen roll. 
    När det då kommer till julafton t ex och jag vill köpa en dyrare julklapp till C t ex så blir det ett jävla liv. T ex så tänkte jag köpa en ny telefon till denna men det fick jag absolut inte göra för då måste ju A och B också få en ny telefon. Slutade med att jag inte köpte någon telefon och sen fick B en ny telefon av sin andra förälder istället.

C har bara mig. Har ingen kontakt med sin andra förälder eller andra släktingar där. Hen har visserligen mina föräldrar men inga kusiner, jag har inga syskon etc. Sambons föräldrar kan ju köpa en symbolisk julklapp till C också. Medan A och B har både mina föräldrar, sambons föräldrar, sin andra förälder och hela dennes släkt med kusiner, morbröder, mostrar, bonusföräldrar etc som de får presenter och julklappar av. Finns ingen annan förälder att få en telefon av för C. Finns ingen moster som tar med på resor eller fastrar som betalar för bio etc. Utan ska det göras så är det jag som får göra det och då blir det en orättvisa. 

Så ingen behandlar biologiska barn orättvist här egentligen. Vi har inga gemensamma barn. Men det blir en orättvisa överlag ändå.
  • Anonym (N)

Självklart ska alla 3 barn behandlas lika. 
    Men varför låter du din kille bestämma över vad du och ditt barn får göra och vad du får köpa?
    Läs din egen text. Det är inte okej att du låter ditt barn behandlas så här av din nyvarande partner? 

Anonym (TS) skrev 2023-03-15 14:39:59 följande:
    Håller med dig. A och B är sambons barn sedan innan vårt förhållande och C är mitt. A är några år äldre och B och C skiljer det ett par månader emellan. De är alla samma kön.

Saken är den att det endast är saker som gynnar A och B som det ska kompenseras med. Ex. så ska A och B få mer skärmtid än C när de är här. Vi går aldrig på restaurang, lekland, åker på kortare semester eller liknande när A och B inte är här, för det blir orättvist etc. Men att de åker på resor med sin andra förälder, går på restaurang etc spelar ingen roll. 
    När det då kommer till julafton t ex och jag vill köpa en dyrare julklapp till C t ex så blir det ett jävla liv. T ex så tänkte jag köpa en ny telefon till denna men det fick jag absolut inte göra för då måste ju A och B också få en ny telefon. Slutade med att jag inte köpte någon telefon och sen fick B en ny telefon av sin andra förälder istället.

C har bara mig. Har ingen kontakt med sin andra förälder eller andra släktingar där. Hen har visserligen mina föräldrar men inga kusiner, jag har inga syskon etc. Sambons föräldrar kan ju köpa en symbolisk julklapp till C också. Medan A och B har både mina föräldrar, sambons föräldrar, sin andra förälder och hela dennes släkt med kusiner, morbröder, mostrar, bonusföräldrar etc som de får presenter och julklappar av. Finns ingen annan förälder att få en telefon av för C. Finns ingen moster som tar med på resor eller fastrar som betalar för bio etc. Utan ska det göras så är det jag som får göra det och då blir det en orättvisa. 

Så ingen behandlar biologiska barn orättvist här egentligen. Vi har inga gemensamma barn. Men det blir en orättvisa överlag ändå.

• Anonym (Biobonus)

Din sambo måste fatta att C är den som blir förfördelad här!   Och för att göra det rättvist behöver ni ge lite extra till C just för att det bara är Du / ni som kan ge C något det är bara ni som är C’s familj.
    Vad säger A o B’ s förälder om du tar upp vad A o B berättar att de gjort / fått på veckan / semester med sin andra förälder men att ni inte ens kan göra något litet som att åka till ett lekland på den vecka A o B inte är hos er? 

( tex den där nya telefonen som du inte fick köpa i julas) 

Ser inte A o B’ förälder övh hur snett och orättvist det blir för C…hur C måste få lov att göra roliga saker med sin  förälder på egen hand precis som A o B gör på den vecka de inte är hos er ?

( jag hoppas innerligt att det inte är så att alla tråkiga måsten  som städning,storhandling, etc ska göras på den vecka A o B inte är hos er ..så att det bara ska vara roligt hos er ) 

• Anonym (Samesame)

Lika regler för alla då de är hos oss. Blir väldigt orättvist annars.

Ett tag hade jag dåligt samvete om jag köpte något till vårt gemensamma barn när de andra inte var hos oss (vi har ett bonusbarn var). Köpte  jag en ny tröja eller en leksak köpte jag till de andra som de fick när de kom. Men det blev orättvist åt andra hållet, de tog ju med sig nya kläder o leksaker de fått av sina andra föräldrar som vårt gemensamma inte hade fått.

Samma vid julen, vi kunde fira julafton hos oss och alla fick lika mycket. På kvällen åkte de till sina andra föräldrar och skröt då om allt de hade önskat sig och skulle få hos dom. Numera får vårt gemensamma barn fler julklappar som vi sparar och ger när de andra åkt. 

Vårt gemensamma barn får veckopeng varje fredag, de andra varannan när de kommer, de får redan veckopeng av sina andra föräldrar.

Tycker din sambo resonerar väldigt konstigt.

• Anonym (Cattis)

Jag har tre bonusbarn varannan vecka och vi delar på
    alla utgifter.Har själv inga barn men hoppas få ha bonusbarmen i mitt liv nu och i framtiden.

• Anonym (HH)

Då får han väl köpa ett spel de kan ha med andra veckan...

Tycker inte att C ska bli lidande här. 

• Anonym (HH)

Och gå för tusan och köp en telefon till ditt barn!

• Mrs Moneybags

Jag skulle köpa ett till tvspel till att börja med. Men innan det sker tycker jag att alla barn - A, B och C - ska ha samma skärmtid varje dag när de är hemma hos er. Dvs C behöver inte spela 3 timmar på sina ensamveckor heller. Ni har säkert någon tanke om hur länge en rimlig skärmtid för er och då kan ni ju hålla den oavsett. "Hemma hos oss har man 1 timme skärmtid/dag." 

Att C inte har någon kontakt med sin pappa är inte A och B:s fel ifråga om presenter och telefoner mm och tvärtom. Det är du som förälder till C som får se till att C har det han behöver och vill ha. Jag skulle köpa det jag ville köpa till mitt barn. Och jag skulle gå på restaurang när jag vill gå på restaurang oavsett vilka som är på plats. Det måste ju gå att ha kul även när A och B inte är hemma. 

Svar på tråden Rättvisa vid varannan vecka boende