Anonym (Biobonus) skrev 2023-03-14 20:55:11 följande:
Tycker du tänker helt rätt? vad som sker/ inte sker i det andra hemmet påverkar inte vad ni gör hemma hos er?
när A o B är hos er delas speltiden på 3 ..jag antar att C inte har obegränsad speltid den vecka hen är ensambarn heller?
När man är en blandad familj kan man inte ha livet på paus varannan vecka ..livet måste flyta på som vanligt oavsett om hela familjen eller delar är hemma.. A o B får göra saker den veckan som de är hos sin andra förälder som C inte får göra?
ni kan inte kompensera allt..ni kan bara vara rättvisa i ert hem..o rättvisa är inte att C får mindre / sämre tillgång till dator/ tv spel än A o B varannan vecka ..
Hur tänker din sambo att C ska kompenseras för de extra jul-födelsedags presenter A o B får av sin andra familj ?( nu antar jag att C är ett gemensamt barn) ?för det är ju också orättvist då?
Barn är anpassningsbara och de förstår konceptet med rättvisa och även att livet inte är rättvist alltid men det viktiga är att den biologiska föräldern är rättvis mot alla sina barn ( o inte favoriserar de äldre på bekostnad av de yngre)
Håller med dig. A och B är sambons barn sedan innan vårt förhållande och C är mitt. A är några år äldre och B och C skiljer det ett par månader emellan. De är alla samma kön.
Saken är den att det endast är saker som gynnar A och B som det ska kompenseras med. Ex. så ska A och B få mer skärmtid än C när de är här. Vi går aldrig på restaurang, lekland, åker på kortare semester eller liknande när A och B inte är här, för det blir orättvist etc. Men att de åker på resor med sin andra förälder, går på restaurang etc spelar ingen roll.
När det då kommer till julafton t ex och jag vill köpa en dyrare julklapp till C t ex så blir det ett jävla liv. T ex så tänkte jag köpa en ny telefon till denna men det fick jag absolut inte göra för då måste ju A och B också få en ny telefon. Slutade med att jag inte köpte någon telefon och sen fick B en ny telefon av sin andra förälder istället.
C har bara mig. Har ingen kontakt med sin andra förälder eller andra släktingar där. Hen har visserligen mina föräldrar men inga kusiner, jag har inga syskon etc. Sambons föräldrar kan ju köpa en symbolisk julklapp till C också. Medan A och B har både mina föräldrar, sambons föräldrar, sin andra förälder och hela dennes släkt med kusiner, morbröder, mostrar, bonusföräldrar etc som de får presenter och julklappar av. Finns ingen annan förälder att få en telefon av för C. Finns ingen moster som tar med på resor eller fastrar som betalar för bio etc. Utan ska det göras så är det jag som får göra det och då blir det en orättvisa.
Så ingen behandlar biologiska barn orättvist här egentligen. Vi har inga gemensamma barn. Men det blir en orättvisa överlag ändå.