• Anonym (Anonym (rädd))

Skumma blödningar efter abort

Är jätte förvirrad och rädd just nu så hoppas någon upplevt samma. Gjorde medicinsk abort 18 januari, fick mens 24 februari som var riklig/normal i 7-8 dagar och nu i lördags/söndags så fick jag bruna mörka flytningar (utan lukt) och igår började jag blöda igen. Blödningen var helt okej igår, men blir rikligare för varje dag, idag är den som en vanlig mens. Det är ungefär denna processen jag brukar ha när jag får vanlig mens. Men det är väl omöjligt om sista mensen slutade runt 4 mars? Har inte ont eller feber, endast fått lite finnar som jag brukar få vid mens annars inget. Har ringt 1177 de sa att jag skulle avvakta i 3 dagar och sen ringa in igen, vill bara veta om detta kanske är en normal mellanblödning efter aborten eftersom kroppen inte kommit tbx än.. är 22 år ifall de gör skillnad och har inga barn och aldrig varit gravid förr. Har också väldigt riklig mens vanligtvis

• Svar på tråden Skumma blödningar efter abort
  • Anonym (30 plus)

Hej!

Har gjort medicinsk abort två gånger, ena gången pga oönskad graviditet och andra gången uteblivet missfall.

Första gången gjordes på sjukhus, allt gick bra, gjorde ont och kom en hel del blod i omgångar. 

Andra gången, kände jag att något var fel, 1 dag efter den medicinska aborten kändes det fortfarande konstigt, blödde knappt något längre. Gick på en långpromenad,  efter det satte en stor blödning igång, det var i sådana mängder att det blödde igenom den största bindan så fort jag satte dit den. 

Ringde om råd och de sa till mig att jag kunde komma om jag kände mig orolig, jag hade då nämnt att det "kissade blod". Väntade ytterligare någon halvtimma, men åkte sedan in pga. smärtan. 

Hade jag inte åkt in så hade jag förblött, operation och blod. Åk in om ni känner att ni blöder för mycket, bättre åka in en gång för mycket. Jobbar inom vården, borde förstått bättre, ändå drar man sig för att åka in man är inte klartänkt i en sådan situation, tänk inte ens tanken på att göra det själv. 

Det viktigaste är nog att nämna när man blöder stora mängder behövs en "skrapning" göras, då tar man bort resterna av gradviteten som gör att det blöder, så fort det är borta upphör blödningen och återgår till normal blödning.

Fick en oerhörd obehaglig överraskning och hade känt mig mycket tryggare om jag hade vetat detta från början, extremt dålig info. Såg att någon skrev att man inte ska skrämma folk, detta är nödvändig info för att kunna känna sig trygg och söka vård i tid. Jag googlade runt och hittade verkligen ingen info öhvt när jag behövde den. Det är inte riskfritt vilket gör det extra viktigt ned tydlig info, vi har bra sjukvård när det väl gäller.

Mvh
    30 plus

Svar på tråden Skumma blödningar efter abort