-
Jag har skulder hos kf sedan ungdomen. Inget stort belopp just nu, men tillräckligt för att det ska sätta käppar i hjulet i några år framöver. Jag betar av allt, men det går långsamt pga varit lågavlönad, föräldraledig osv.Min make har levt något slags dubbelliv senaste tiden vilket uppdagades när strömmen stängdes av för oss för ett tag sedan, för att elräkningen inte blivit betalt på månader. Jag för över varje månad och han har skött inbetalningarna (trodde jag) alla våra år tillsammans (snart 10). Skulden är betald tack vare en av hans närstående, men nu har vi en skuld till denne också som nu är prio.Nu har han fått stora skulder hos kf pga flera lån som han tagit utan min vetskap under de senaste åren, detta för att enligt honom lösa gamla krediter/lån, men som gått överstyr pga trasiga bilar, oväntade utgifter osv. Och han kommer få släppa flera onödiga krediter om vi öht ska ha råd att bo/leva.Jag får in rent av hälften så mycket som honom och betalar 50% av våra fasta kostnader och ca 70% av matkostnaden, samt ser till att alla 5 barn har precis allt det dom behöver utifrån årstider osv, så jag har inte möjlighet att bidra mycket mer än så. Och nu när elräkningen inte blir samma varje månad så är jag orolig över att vi inte kommer att klara utgifterna.Problemet är att vi bor i en hyresrätt på landet, så bil krävs då ingen buss går i närheten. Utbudet av jobb i den lilla by vi bor i är obefintlig så det krävs att jag behöver ta mig till storstäderna för att öht ha en chans till att få ett jobb (ja, jag har sökt allt jag kan, men får inte ens svar). Vi har båda körkort, btw, men bara en bil.Ännu ett problem är att det är enormt lång väntetid på förskoleplats i byn pga vattenskador och annat som gjort att kommunen fått förlänga väntetiden för flera barn. Så ett av våra 3 barn har förskoleplats, vilket inte hjälper så mycket.Jag är beredd att söka ett billigare boende vart som helst i landet, typ. Detta för att få ner elkostnaden (då den är dyrast just nu när vi förlorade vårat fasta avtal pga skulden) men också för att spara in på drivmedel, ha större chans att hitta jobb OCH få förskoleplats till samtliga barn. Hyran vi har är billig i förhållande till kvm eftersom vi är en stor familj.Detta i sin tur kommer dessvärre leda till att mina äldre barn får flytta till sin andra förälder, vilket varken dom eller jag vill, men en flyttanmälan kommer aldrig bli godkänd, och eftersom dom ändå har sina skolor här så vill jag heller inte rycka upp dom ur det trygga.Detta innebär att ett ev umgänge kan bli svårare att få till beroende på vart vi får tag på en hyresvärd som faktiskt accepterar oss. Att jag mister lite i inkomst pga att barnen flyttar går att kompensera med att ta ett extrajobb tänker jag, det jobbigaste är ju att jag inte kommer få spendera lika mycket tid med mina barn. Ena tonåringen har dessutom npf och kräver mycket förberedelser/rutiner osv.Det finns liksom inga fördelar med något av detta förutom att jag har större chans till jobb och mer i inkomst. Nästa steg skulle vara att ta ut skilsmässa, men då kommer maken behöva säga upp sig från sitt jobb för att ta hand om barnen då hans dagar inte räcker till alt att jag måste vänta med jobb: ingen inkomst: kan inte få boende ändå.Hans provanställning går ut denna månad, så vi vet inte ens om han får vara kvar. Vi har ingen som kan ställa upp som barnvakt om det inte gäller nån enstaka timme.Jag är i övrigt ensam. Har ingen förälder eller vän att rådfråga, så jag testar här. Behöver någon som är krass eller kan ge andra idéer.
-
Svar på tråden Familj om sju behöver några kloka lösningar.
-
Tråkigt svar, men har svårt att se vad som kan hjälpa er. Ni har båda problem med både beteende och konsekvenstänk.
Kan ni inte boka in en tid hos någon rådgivare som kan hjälpa er att komma på fötter igen? Det behövs ett helhetsgrepp samt att din sambo tar itu med sina problem. Kanske söka till Lyxfällan? -
Jag skulle nog vilja säga att jag har ett konsekvenstänk, men det är svårt att påverka det man inte vet något om.Anonym (Mx) skrev 2023-03-14 13:25:13 följande:
Tråkigt svar, men har svårt att se vad som kan hjälpa er. Ni har båda problem med både beteende och konsekvenstänk.
Kan ni inte boka in en tid hos någon rådgivare som kan hjälpa er att komma på fötter igen? Det behövs ett helhetsgrepp samt att din sambo tar itu med sina problem. Kanske söka till Lyxfällan?
Problemet är att han vägrar prata, alltså, jag menar prata, om saken. Hans svar är "jag vet inte" och vi kommer inte längre än så. Jag gav som förslag om att kontakta kommunens ekonomiavdelning för att få hjälp, men sålänge han inte vill gå, så kommer vi ingenstans. -
Ok, men då vet du att det vilar på dina axlar, eller hur? Resan du måste göra för att komma ur det här hålet kan se otroligt lång ut men den börjar med bara små, små steg som du definitivt kan ta. Frågan är om du vill göra den med din man, eller om du tror att han kommer att sabotera.Anonym (Trött) skrev 2023-03-14 13:28:41 följande:Jag skulle nog vilja säga att jag har ett konsekvenstänk, men det är svårt att påverka det man inte vet något om.
Problemet är att han vägrar prata, alltså, jag menar prata, om saken. Hans svar är "jag vet inte" och vi kommer inte längre än så. Jag gav som förslag om att kontakta kommunens ekonomiavdelning för att få hjälp, men sålänge han inte vill gå, så kommer vi ingenstans. -
Ja, det är just det. Jag kan ju bara styra över mig själv. Men jag vet bara inte i vilken ände jag ska börja i. Situationen måste åtgärdas typ pronto. Det enda jag kommer på är drastiska lösningar.Anonym (Q) skrev 2023-03-14 13:40:10 följande:Ok, men då vet du att det vilar på dina axlar, eller hur? Resan du måste göra för att komma ur det här hålet kan se otroligt lång ut men den börjar med bara små, små steg som du definitivt kan ta. Frågan är om du vill göra den med din man, eller om du tror att han kommer att sabotera.
-
Det första ni bör göra är att kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare för att få hjälp hur ni ska tänka kring ekonomin, inkomster, utgifter och skulder. Göra upp en ordentlig plan och hålla er till den.
Din make behöver förändra sitt beteende och öppna upp sig. Era problem går inte att tiga ihjäl, de måste upp till ytan och era inkomster och utgifter och att det faktiskt betalas måste vara bådas ansvar från och med nu. Att sitta ner minst en gång i månaden med budgetplaneringen (som ni ska få hjälp med) och därefter betala allt, lägga undan till mat, till barnen osv.
Bor dina andra barns pappa i samma by?
Om din man inte öppnar upp sig och ser allvaret så bör du ta ut skiljsmässa. Om han måste byta jobb blir inte ditt problem isåfall, men du får ju en chans att komma på fötter även om det kommer bli ett ganska hårt jobb och ta många år.
Sätt upp både ett slutmål och många små mål på vägen, första målet bör vara söka hjälp som sagt med att lägga upp budget. Så snart som möjligt. -
Men det kanske är en drastisk lösning som måste till? Lita på dig själv och på de erfarenheter du har! Alltså, boka definitivt in ett möte med kommunens ekonomiavdelning och ta absolut hjälp av alla instanser som du kan, men lita på att du nu har kompetensen att reda ut det här. Vänta inte på att din man ska få tummen ur och lita inte på hans ord - hans handlingar har väldigt tydligt visat att dessa inte stämmer överens.Anonym (Trött) skrev 2023-03-14 13:47:47 följande:Ja, det är just det. Jag kan ju bara styra över mig själv. Men jag vet bara inte i vilken ände jag ska börja i. Situationen måste åtgärdas typ pronto. Det enda jag kommer på är drastiska lösningar.
Och det kvittar vilken ände du börjar i. Ta bara ett tag, var som helst, och börja nysta. Glöm inte att andas. Nu när du sitter i förarsätet kommer du att förändra din situation till det bättre även om det kan ta ett tag. -
Var någonstans jobbar din man, hur långt från byn? Sök förskoleplats där så kan han hämta och lämna innan och efter jobb.
Är du arbetslös nu, vad har du för inkomst? Något du kan göra är ju att göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden genom att studera, gärna till ett bristyrke. Det finns YH-utbildningar på distans och du är garanterad jobb i stort sett. Om du tar ut fullt csn med extra lån och extra bidrag för alla barnen blir det en bra inkomst som kan underlätta.Om alla barn är under 18 år så blir det 18000 kr/mån, dock inget på sommaren men då kan du läsa sommarkurser.
Se bara till att utbildningen faktiskt leder till jobb. -
Låg inkomst, gamla skulder, skaffa tre nya barn, bo på landet med bara en bil. Hur tänkte du?Anonym (Trött) skrev 2023-03-14 13:28:41 följande:Jag skulle nog vilja säga att jag har ett konsekvenstänk, men det är svårt att påverka det man inte vet något om.
Problemet är att han vägrar prata, alltså, jag menar prata, om saken. Hans svar är "jag vet inte" och vi kommer inte längre än så. Jag gav som förslag om att kontakta kommunens ekonomiavdelning för att få hjälp, men sålänge han inte vill gå, så kommer vi ingenstans.
Tror ni har svårt att komma någonstans ändå. Det bästa för dig är att separera för han drar ner dig i skiten. Hur ska ni överhuvudtaget kunna skaffa en ny bostad med låga inkomster och så mkt skulder? -
Han lyssnar inte på det örat. Jag gav det som förslag, men han sluter sig helt. Jag förstår väl att han kanske skäms och inte ids ta tag i situationen, men nu när jag ändå är medveten om problemet så hoppades jag på mer gehör.Anonym (Eevie) skrev 2023-03-14 13:55:44 följande:
Det första ni bör göra är att kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare för att få hjälp hur ni ska tänka kring ekonomin, inkomster, utgifter och skulder. Göra upp en ordentlig plan och hålla er till den.
Din make behöver förändra sitt beteende och öppna upp sig. Era problem går inte att tiga ihjäl, de måste upp till ytan och era inkomster och utgifter och att det faktiskt betalas måste vara bådas ansvar från och med nu. Att sitta ner minst en gång i månaden med budgetplaneringen (som ni ska få hjälp med) och därefter betala allt, lägga undan till mat, till barnen osv.
Bor dina andra barns pappa i samma by?
Om din man inte öppnar upp sig och ser allvaret så bör du ta ut skiljsmässa. Om han måste byta jobb blir inte ditt problem isåfall, men du får ju en chans att komma på fötter även om det kommer bli ett ganska hårt jobb och ta många år.
Sätt upp både ett slutmål och många små mål på vägen, första målet bör vara söka hjälp som sagt med att lägga upp budget. Så snart som möjligt.
Jag får lyfta detta med honom igen, men kommer behöva ställa ultimatum om han öht ska förstå hur allvarligt detta är. Jag har sagt till honom att han inte kan äventyra hela familjens säkerhet på detta vis.
Dom storas pappa bor i en annan stad, men bara ca 45 min med bil. Dom är där varannan helg. -
Du får säga till din man att det finns två alternativ här och det ena är att ni jobbar tillsammans för en lösning men då behöver ni hjälp, eller så söker du hjälpen själv och löser ditt liv, men då utan honom. Var hård. Möte med kommunen ska bokas snarast, ring gärna imorgon.Anonym (Trött) skrev 2023-03-14 14:13:03 följande:Han lyssnar inte på det örat. Jag gav det som förslag, men han sluter sig helt. Jag förstår väl att han kanske skäms och inte ids ta tag i situationen, men nu när jag ändå är medveten om problemet så hoppades jag på mer gehör.
Jag får lyfta detta med honom igen, men kommer behöva ställa ultimatum om han öht ska förstå hur allvarligt detta är. Jag har sagt till honom att han inte kan äventyra hela familjens säkerhet på detta vis.
Dom storas pappa bor i en annan stad, men bara ca 45 min med bil. Dom är där varannan helg.
Att flytta till stora barnens pappas stad, är det ett alternativ? Då slipper du flytta ifrån dem. Finns kanske mer jobb där också?