Tecum skrev 2023-03-14 16:43:59 följande:
Han är förtroendevald, sitter i representanthuset, 21 andra lagstiftare stöder förslaget och liknande förslag har kommit från andra håll i USA. Det är allvar och absolut något att diskutera.
Men ingen blir förvånad, allt fler människor verkar drabbas av någon slags galenskapsvirus som går ut på att utöva makt över andra människor. Hela abortfrågan handlar om två saker och ingen av dem gäller respekten för livet. Då hade man inte krävt dödsstraff... Det handlar om kontroll över kvinnor i allmänhet och kontroll över kvinnors sexliv i synnerhet.
Jag vill minnas att jag läst att fosterfördrivning straffades med dödsstraff i Sverige på medeltiden och fram till 1700-talet. Det är ungefär på den nivån USA är idag...
Tycker inte det spelar någon roll det du skriver sist. Moralen ang om det är rätt att döda ett foster eller inte pendlar upp och ner och kommer att göra det konstant i princip. Att utmåla sig som ett bättre alternativ är även det intressant när man förespråkar att ta död på något som har startat sin naturliga gång till en levnad.
Dödsstraff är lite väl hårt, det håller jag med om. Men dom som har haft turen att få sig ett liv redan bör självklart inneha respekt för det liv som är på väg och som egentligen redan existerar. Sedan kan man ju dividera i all oändlighet om vad som man anser existerar eller inte och skylla på olika subjektiva förmågor. Men personligen tycker jag att det är fel.
Varför de nu börjat prata om dödsstraff är för som en annan skrev ett öga för ett öga. Även om metaforiskt menat som i grunden utgör för vad som faktiskt skulle ske.
De som redan har ett liv behöver lära sig respektera det allra minsta somt yngre än dom själva. Med all rätt för fängelse. Men samtidigt ju fler man håller kvar på jorden ju större risk är det att det bara knullas utan någon som helst respekt för att man har skapat starten på ett liv. Så jag förstår dom faktiskt.
Visst ingen vet hur livet uppstått. Men det säger sig själv att livet till resan har startat redan innan man anser att den andas på jorden.
Men klart att folk som är rädda av sig och inte vill ta ansvar för någonting förutom för sig själva gapar om fri aborträtt.
Nej, det handlar överhuvudtaget inte om kvinnan i sig självt. Utan om LIV / EXISTENS. Sen att det kan ha raka nackdelar till kvinnans situation är en helt annan sak. Men varje man och kvinna behöver ta ansvar för liv man har skapat genom sin existens!