• Mimmiimimmii

Lönökning komunen skola 2023

Blev missnöjd över lönelökningen. Gör ett gott jobb o hade räknat med mer. Hur mycket är en generell lönehöjning i år? Va kan man räkna med på en medellön? Har de en pott att ge lite extra eller får alla en generell lön?

• Svar på tråden Lönökning komunen skola 2023
  • Pappafulltupp

Skolan ligger..  tja, är inte det s.k. sifferlösa år nu? Lokala förbund förhandlar och i min kommun hamnade snittet på 2,3 %

• Anonym (Yrkesroll?)

Vad är din yrkesroll, TS? Jag tänker att lärare inte brukar vara med i Unionen. Själv fick jag nyss veta att jag får 3,1 % som behörig högstadielärare med tio års erfarenhet. Inte precis nöjd men det lät som att det var bland de högre procentsatserna. 

• Anonym (Olika)

Min kärring jobbar som skolutvecklare och drar in över 50 papp/månad
    Hög lön för att vara kommunalt inom skolan men ...hon har ju kompetens.
    Hon är verkligen duktig på det hon gör.
    Dessutom brinner hon för det hon gör.

• Anonym (Svassande kändisservitris)
    Anonym (Olika) skrev 2023-03-14 20:49:04 följande:

Min kärring jobbar som skolutvecklare och drar in över 50 papp/månad
    Hög lön för att vara kommunalt inom skolan men ...hon har ju kompetens.
    Hon är verkligen duktig på det hon gör.
    Dessutom brinner hon för det hon gör.

Ja, men då kan vi ju stänga tråden med frågor om procentuell löneökning för TS med kollegor nu då. Tack för informationen!

Du nämner hennes yrke en gång, beroende på just hennes stora betydelse för tråden.
    Du nämner hennes lön, helt utan att ta upp utveckling eller vid vilket tillfälle som siffran gällde, en gång.
    Du nämner att hon är bra tre gånger.
    Vad kan man mer önska sig i en tråd om kommunal löneutveckling?
  • Anonym (Klo)

Om du är anställd på en kommunal skola är Unionen inte rätt fackförbund. De organiserar bara anställda inom privata sektorn.

Jag är inte lärare, men kommunalt anställd och omfattas av ett annat kollektivavtal. För min grupp finns det ett spann på ca 1,5-2,3 % påslag på lönen för i år för prestation enligt eller över förväntan (för 2,3 % ska man ha utfört en enastående insats). En liten del av totala potten på 2,5 % är undantagen för särskilda satsningar. Jag har inte fått besked ännu, men lär inte bli glatt överraskad. Det är reallönesänkningar för de flesta i år som gäller. 

Löner inom kommunala verksamheter är offentliga uppgifter. Om du inte är nöjd, ta reda på vad dina kolleger har för lön inför nästa lönesamtal, och se hur du ligger jämfört med dem (och vad de fick för procentuell ökning i år). Om du ligger lägre (och har ungefär likvärdiga arbetsuppgifter och erfarenhet), fråga din chef varför och vad du behöver göra för att höja lönen mer/komma ikapp.

Tråkigt att du inte känner dig nöjd. Jag hoppas att du får uppskattning för ditt arbete på andra sätt också, men det är ju lätt att känna ett lägre lönepåslag än man önskade som att arbetsgivaren inte värderar det man gör. 

• me33

hahaha, ja jag undrar också hur löken blommar 2023!

Är du nån hittepå sfi-lärare åt kriminella hassan eller?

Fan ta ert jävla pick o pack och dra hem igen, råttor.

• Anonym (Svassande kändisservitris)
    me33 skrev 2023-03-17 11:46:08 följande:

råttor.

De kommunalanställda?
Svar på tråden Lönökning komunen skola 2023