Om underkänt var något nytt för dottern och inte berodde på att hon tex mår dåligt så hade jag sett det som ett tecken på att hon behövde mer stöd och struktur för att klara av skolan än hon har fått hittills i nian. Det kan vara att ni har hållit samma nivå hemma, men att de i skolan har höjt kraven och att dottern inte har hängt med i den utvecklingen. Målet är väl alltid med barnuppfostran att lämna över ansvaret till barnet, men att göra det för tidigt, innan hon är mogen, är att sabotera för henne.
Så, efter att ha försökt ta reda på varför dottern fick underkänt, hade jag kanske inte satsat på att vara en hårdare förälder, men jag hade försökt ge mer stöd och struktur till skolarbetet hemma. Tala förstås om vilka mål dottern har för sig själv (långsiktiga och kortsiktiga) så att du ser till att du stöttar henne på ett sätt som hjälper henne att uppnå dem, och försök att fokusera ditt stöd mer på att lära henne studieteknik och goda vanor än att plugga in specifika ämnen, men ibland måste man ändå börja i den änden.