• Anonym (Fckff)

Är jag skyldig att fixa boende till mitt ex?

Hej.

Jag har gjort slut med min sambo sedan 10 år. Orsaken är förstås mångfacetterad, han har bland annat behandlat mig illa. Inte fysiskt men varit jävligt taskig rent ut sagt. I höstas fick jag nog. Nu håller jag på att leta lägenhet och har en annons ute på en bytessajt. Han tjatar om att jag ska ändra annonsen så att det kan bli ett trepartsbyte så att han också får en lägenhet. Han anser att det är mitt ansvar att hjälpa till med det eftersom jag gjorde slut och han vill bo kvar i lägenheten. Själv gör han ingenting för att lösa situationen. Jag anser inte att jag är skyldig honom det.

Vad tycker ni? Behöver objektiva åsikter.

• Svar på tråden Är jag skyldig att fixa boende till mitt ex?
  • Anonym (L)

Nej du är inte skyldig till det, det där är helt hans eget ansvar. Det är inte logiskt alls att du ska gå fixa en lägenhet till honom. Bland det dummaste jag läst.

• Lynx123

Rent juridiskt nej om han inte äger en del av lägenheten. Ser inte heller något moraliskt ansvar. Har han en egen inkomst så kan han väl hyra något? 

• Anonym (Fckff)
    Anonym (L) skrev 2023-03-14 07:24:48 följande:

Nej du är inte skyldig till det, det där är helt hans eget ansvar. Det är inte logiskt alls att du ska gå fixa en lägenhet till honom. Bland det dummaste jag läst.

Tack. Men det går inte in. Han blir vansinnig när jag säger det och trycker på att han minsann tänker på vår son och vill att det ska bli bra för honom. Utpressning rent utsagt. 
  • Anonym (Fckff)
    Lynx123 skrev 2023-03-14 07:26:59 följande:

Rent juridiskt nej om han inte äger en del av lägenheten. Ser inte heller något moraliskt ansvar. Har han en egen inkomst så kan han väl hyra något? 

Nej han äger inte lägenheten men står på kontraktet med mig. Jag tycker ändå inte att det är mitt ansvar. Ett trepartsbyte i vår lilla kommun är dessutom troligen lika med noll.
  • Lynx123

Står han på kontraktet så vet jag faktiskt inte vad som gäller. Kanske kan vara en ide att kontakta en jurist?

• Drottningen1970
    Anonym (Fckff) skrev 2023-03-14 07:28:18 följande:
    Tack. Men det går inte in. Han blir vansinnig när jag säger det och trycker på att han minsann tänker på vår son och vill att det ska bli bra för honom. Utpressning rent utsagt. 
    Finns det inte en poäng i det han säger? Att det bästa för barnet är om ni båda har någonstans att bo. 
  • Anonym (Sambolagen)

Är lägenheten inskaffad för ett gemensamt boende så har han lika stor rätt till den som du..så lägga ut den på bytessidor för att du ska få en lägenhet  kan du inte göra då…eller kan o kan…men gör du det så kan han med lika stor rätt göra samma sak och skaffa en hyreslägenhet till sig och då kan du bli stående där utan bostad …det du kan göra är att leta  eget boende och lämna över kontraktet till honom..sen är det upp till honom att klara hyran …se bara till att ditt namn inte står på kontraktet …
    Du har INGEN skyldighet att ordna boende åt honom 
    ( är det en lägenhet du hade innan ni blev sambos gör du som du vill..då gäller inte sambolagen )

• Anonym (Fckff)
    Drottningen1970 skrev 2023-03-14 07:33:04 följande:
    Finns det inte en poäng i det han säger? Att det bästa för barnet är om ni båda har någonstans att bo. 
    Jo naturligtvis. 
  • Anonym (Fckff)
    Anonym (Sambolagen) skrev 2023-03-14 07:35:53 följande:

Är lägenheten inskaffad för ett gemensamt boende så har han lika stor rätt till den som du..så lägga ut den på bytessidor för att du ska få en lägenhet  kan du inte göra då?eller kan o kan?men gör du det så kan han med lika stor rätt göra samma sak och skaffa en hyreslägenhet till sig och då kan du bli stående där utan bostad ?det du kan göra är att leta  eget boende och lämna över kontraktet till honom..sen är det upp till honom att klara hyran ?se bara till att ditt namn inte står på kontraktet ?
    Du har INGEN skyldighet att ordna boende åt honom 
    ( är det en lägenhet du hade innan ni blev sambos gör du som du vill..då gäller inte sambolagen )

Grejen är den att när jag skrev på kontraktet så hade han kvar sin lägenhet som han hyrde ut i andra hand. Jag förklarade detta för hyresvärden att bara jag skulle stå. Men nu visar det sig att hyresvärden inte tagit bort hans namn från kontraktet så det ser ut som att jag har godkänt honom som hyresgäst säger hyresvärden?
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Fckff) skrev 2023-03-14 07:46:01 följande:
    Grejen är den att när jag skrev på kontraktet så hade han kvar sin lägenhet som han hyrde ut i andra hand. Jag förklarade detta för hyresvärden att bara jag skulle stå. Men nu visar det sig att hyresvärden inte tagit bort hans namn från kontraktet så det ser ut som att jag har godkänt honom som hyresgäst säger hyresvärden?
    Vill han bo kvar så kan han väl ta det samtalet med värden? Skriva om kontraktet så att bara han står på det.  
    Så gjorde vi när vi skilde oss och jag skulle bo kvar i lägenheten. 

Har han inte råd att bo kvar så behöver ni ju säga upp den gamla och då ska båda skriva under på kontraktet att ni säger upp. Och ja, då behöver ju även han söka sig ett nytt boende. 
Svar på tråden Är jag skyldig att fixa boende till mitt ex?