Oplanerat gravid
Hej! Skulle så gärna vilja ha input såhär anonymt på min/vår situation. Går därför inte in på detaljer utan är lite luddig i vissa beskrivninga.
Jag har precis upptäckt att jag är tidigt gravid, använde preventivmedel men hjälpte uppenbarligen inte. Har barn sedan tidigare som är äldre än småbarnsstadiet, vi har precis kunnat få lite mer möjligheter utanför hemmet. Lång relation, stabilt boende, stabila jobb. Åldersmässigt är jag där jag tidigare tänkt att det är sista chansen till en trea, som jag ville ha fram tills nyligen då jag kände att det ändå är fint som det är. Så händer då detta och jag är totalt vilsen. Min största rädsla är givetvis att om vi skulle behålla att det blir någon komplikation eller skada hos barnet (eller mig) som gör att livet förändras drastiskt. Är väl mest rädd eftersom jag är lite äldre, inte lastgammal men ändå. Jag har också ett dåligt samvete att ta bort något som troligtvis är friskt, särskilt när jag tänker på hur många kvinnor kämpar med en ofrivillig barnlöshet. Oron är ett argument, ett annat är att jag håller på med en hobby och där jag skulle få ta en längre paus. Den här hobbyn är otroligt viktig för mig och för mitt välmående. Sen är det jobbet som också skaver lite, att svika kollegor (ett tag) och även de jag jobbar mot.
Jag har god tid på mig att ta ett beslut. Min andra hälft är givetvis med diskussionerna också så beslutet tar vi ihop.
Har någon varit i liknande situation? Hur gick det? Andra tankar?