• Sötsug

Ni med sommarstuga. Behöver tips!

Har precis fått ärva en stuga, men har noll aning om hur detta går till.
    Stugan kan man bo i sommar som vinter och det är cirka 2 timmar restid dit. Vi kommer väl åka dit på under helger och när barnen har lov. Men hur gör man med allt? Ska man baxa mat och kläder fram och tillbaka eller hur gör ni?
    Har ni grejer i frysen/skafferiet i stugan? "Stugkläder" som hör dit osv?

Ge mig alla era tips för att spara tid och inte göra det till ett megaprojekt att åka dit varje gång.

• Svar på tråden Ni med sommarstuga. Behöver tips!
  • Anotherone

Vi har haft tillgång till lantställe i 20 år nu ca (ägs av annan släkting men de är aldrig där). Alla i familjen har varsin garderob att förvara som du skriver "stugkläder" i och man rör inte varandras. Men som sagt, en del är orört till stor del. Så jag har något par underkläder (trosor & strumpor) att ha ifall att man skulle glömma. Samt att det finns fleecejackor, överdragsbyxor, luvtröjor, västar och lite sånt man kan ha när man är där. Men packar vi för en helg så packar vi med oss det som vi behöver hemifrån. Lite underkläder, extra brallor, något linne. Träningskläder om jag ska ut och springa. Skor. 
    Stövlar har jag dubbelt så det finns där, även min man har. Dock växer ju barnen fortfarande så de har i princip inga kläder där. Använder jag en fleece över helgen kan den få hänga kvar. Behöver den tvättas tar vi såklart hem och så hamnar den i "landetväskan" med allt annat linne som vi tagit hem och tvättat och sånt vi skriver upp på en lapp som vi behöver ha med oss nästa gång. Oavsett om det är matlådor, värmeljus eller kaffe. Vi noterar vad vi vill ta dit eller vad som tagit slut och så fylls den påsen på liksom. 

Torrskaffens lämnar vi kvar, så det finns en del smaksättning (olja, kryddor, tacokrydda), pasta, nudlar, en del konserver, tortillabröd, snacks och lite sånt i skåpen. Väl tillslutet så att vi inte ska få in myror. Men annars så packar vi i princip det vi har hemma i kylen när vi åker och använder det där. Har vi tinat köttfärs tex och får för oss att åka ut så tar vi bara med allt. Vi har underhållsvärme på och kylen är alltid på så vi har även kaviar, ketchup, senap och lite sånt med lång hållbarhet där.

Sen har vi många mataffärer på vägen ifall man glömt något. Men för att slippa stanna och handla planerar vi ofta under veckan så att vi kan ta allt ur egen kyl ner i två kylväskor så klarar man fredag-söndag.

Vi installerade tvättmaskin för några år sen men den använder vi bara när vi är där på sommaren (för att slippa åka hem). Inte om vi bara är där över en helg.

• Mortiscia80

Jag skulle ha sängkläder på plats plus några extra filtar och ett väldigt litet förråd med extra kläder, beror också på hur länge man tänkt stanna. Är det en vecka eller mer så får man ta med sig hemifrån.

Finns det ingen liten matbutik i närheten på väg dit? Torrvaror kan så klart vara kvar, särskilt om man åker dit lite då och då. Däremot skulle jag nog inte ha frysen på mellan besöken eftersom det kommer att dra onödig ström. Se till att hålla tillräcklig värme så vattnet inte fryser i rören och så stugan har en hälsosam grundvärme på ca 15 grader.

• Kodia

Det var många år sedan vi hade sommarstuga, men då hade vi en del saker där, typ stövlar, utekläder, toalettartiklar, lite reservkläder, osv. Sedan lämnade vi kvar torrvaror, konserver, flingor, osv. 
    Vi tog med de kläder vi behövde varje gång, och planerade maten och tog med det. Sedan blev det ändå så att man trodde att man hade typ buljongtärningar eller corn flakes, och så var det slut... 
    Hade jag haft mobilkamera då hade jag nog försökt få rutin på att ta kort på kyl och skafferi varje gång jag skulle åka därifrån.

• Sötsug

Tack för alla tips.
    Detta är en stuga på ca 10 år. Finns både kamin och luftvärmepump så det är inga problem att ha värmen på där. Har även en släkting som bor granne med stugan som lan gå dit och elda inför besök t ex så det är varmt när vi kommer dit. 

Men ska tänka på att ta dit lite "stugkläder" som man kan ha där så man slipper bära fram och tillbaka. 
    Finns affär på vägen. Vi åker ju från storstad till stugan så finns både Ica Maxi och liknande. Väl på plats är det drygt 5 mil till närmsta butik.

Svar på tråden Ni med sommarstuga. Behöver tips!