• VickanD

Hemtjänst, personlig assistent eller äldreboende?

Hej! Jag har vikarierat inom hemtjänsten och skulle nu vilja veta var NI anser är bäst att jobba inom av dessa tre: hemtjänsten, personlig assistans eller äldreboende? Var trivdes ni bäst? Har inte varit inom personlig assistans eller äldreboende men är sugen på att testa. Men vill veta vad ni tycker är bäst och vad ni skulle rekommendera. Vill gärna höra från er som har varit inom både hemtjänst samt personlig assistans och äldreboende men andra är välkomna att svara också. 

Har blivit avrådd från min mamma att jobba som personlig assistent men vill gärna höra från fler.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hemtjänst, personlig assistent eller äldreboende?
  • Anonym (23)

Har jobbat som pers-ass i 23 år och det var toppen. 

Hemtjänsten nu och det är väldigt annorlunda men jättekul. 
    Var en sväng på servicehus (2 mån) och det var sämst av allt. 

• VickanD
    Anonym (23) skrev 2023-03-12 18:26:29 följande:

Har jobbat som pers-ass i 23 år och det var toppen. 

Hemtjänsten nu och det är väldigt annorlunda men jättekul. 
    Var en sväng på servicehus (2 mån) och det var sämst av allt. 

Vad var det för typ av serviceboende? Inte som ett äldreboende, eller?

Vad gillade du mest med att jobba inom personlig assistans? Min mamma arbetade länge som personlig assistent avråder mig från det eftersom hon menar att det kan vara jobbiga brukare och anhöriga som lägger sig i och kritiserar samt att man är utelämnad när man är i deras hem och måste följa allt de säger, att de kan styra och ställa mycket. Känner du igen dig i detta? 
  • Anonym (23)
    VickanD skrev 2023-03-12 23:17:51 följande:
    Vad var det för typ av serviceboende? Inte som ett äldreboende, eller?

Vad gillade du mest med att jobba inom personlig assistans? Min mamma arbetade länge som personlig assistent avråder mig från det eftersom hon menar att det kan vara jobbiga brukare och anhöriga som lägger sig i och kritiserar samt att man är utelämnad när man är i deras hem och måste följa allt de säger, att de kan styra och ställa mycket. Känner du igen dig i detta? 
    Ett servicehus är väl ett äldreboende? Kallades ålderdomshem tidigare. Alla har eget pentry men i stort sett alla åt ute i avdelningens kök och mat som kom från Folkets Hus. 

Nej jag känner inte igen mig öht av den beskrivningen.
    Jag var anställd av kommunen och hade samma brukare under alla år. Trygg anställning. Enbart dygn, 7 på 4 v. Det bästa jobb jag någonsin haft. 
    Gillade att det var fritt, lugnt, få kollegor och de var toppen. Vi var 4 som jobbade där. Alla hade många år där. Låg sjukfrånvaro och på slutet 0 vab eftersom ingen hade småbarn. 
Svar på tråden Hemtjänst, personlig assistent eller äldreboende?