Gravid tinnitus
Hej,
Jag är gravid i vecka 30 och upplever sedan några veckor att min tinnitus har förvärrats oerhört. Är det någon annan som har upplevt samma och gick det över efter graviditeten?
Hej,
Jag är gravid i vecka 30 och upplever sedan några veckor att min tinnitus har förvärrats oerhört. Är det någon annan som har upplevt samma och gick det över efter graviditeten?
Blev det bättre efter fl? Jag har fått tinnitus i vänster öra sen v 30, är nu i v34 och det är kvar. Skitjobbigt! Oklart om det triggats av graviditetshormoner/blodtryck osv eller ngt annat.
Jag har aldrig haft tinnitus men fått det nu som gravid. Förstår ingenting tror mer på att det är övergående. Har även fått suddig syn och den hoppas jag återställs efter förlossningen. Väntar 4e barnet...
Samma här, har aldrig haft tinnitus innan och helt plötsligt i v30 fick jag det i ena örat. Läste att magnesiumbrist kan orsaka tinnitus så började med magnesiumtabletter för några dagar sedan. Vet inte om det var sammanträffande eller ej men tinnitusen blev mycket bättre efter det. Men idag har den varit lite högre igen. Ska träffa ÖNH läkare på måndag. Blir orolig att det inte skulle gå över men tänker som du att det är
övergående, speciellt när det går upp och ner och inte är konstant. Har läst att ökad blodvolym, hormoner, förändring i blodtryck m.m. kan orsaka tinnitus. Men som sagt, är orolig. Detta är mitt andra barn och jag försöker hålla energin uppe så att det blir en bra tid för mitt äldsta barn samtidigt som jag undrar hur sjutton det ska gå med förlossning och allt när detta kommer och ?förstör?.
Vad lustigt, har inte tinnitus men lock för öronen mest hela tiden. Är i vecka 26.
Träffade ÖNH läkare idag. Han menar på att det är relativt vanligt att ha tinnitus i samband med graviditet. Pga svullnader och spänningar i kroppen. Jag själv har inte känt mig spänd och stressad men han berättade att kroppen ändå undermedvetet kan spänna sig pga hur kroppen belastas av graviditeten. Det i kombination med svullnad, hormoner, blodtryck kan skapa tryck/lock och tinnitus.