• Anonym (TS)

15 timmars vecka, räknas sjukfrånvaro?

Mitt barn går sk 15 timmars vecka på föris. Nu höll vi hen hemma en dag pga av att syskonet var magsjukt och vi ville inte riskera att sprida det vidare, det innebär ju dock att barnet har missat 3 timmar, räknas de ändå in i det samlade antalet timmar eller kan man utöka veckan med den tiden en annan dag?

Har försökt få tag på rektorn utan framgång. Någon med erfarenhet av detta??

• Svar på tråden 15 timmars vecka, räknas sjukfrånvaro?
  • Anonym (T)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-10 12:57:35 följande:
    15 timmars vecka, räknas sjukfrånvaro?

Mitt barn går sk 15 timmars vecka på föris. Nu höll vi hen hemma en dag pga av att syskonet var magsjukt och vi ville inte riskera att sprida det vidare, det innebär ju dock att barnet har missat 3 timmar, räknas de ändå in i det samlade antalet timmar eller kan man utöka veckan med den tiden en annan dag?

Har försökt få tag på rektorn utan framgång. Någon med erfarenhet av detta??

Ni har väl ett schema? Lämnar ni 3 timmar varje dag, så tror jag inte att ni kan lämna 6 timmar bara för att ni inte lämnade en dag. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (T) skrev 2023-03-10 13:02:48 följande:
    Ni har väl ett schema? Lämnar ni 3 timmar varje dag, så tror jag inte att ni kan lämna 6 timmar bara för att ni inte lämnade en dag. 
    Vi har ett schema, men vi har bytt och pusslat dagar förut. Idag skulle jag behöva 90min extra för ett videosamtal med Kry.
  • Anonym (Va)

Ja det gör det givetvis. Är barnet sjukt eller ledigt en schemalagd dag så missar det den dagen helt enkelt. Du har liksom inte de timmarna till godo sen?

• Jemp

De är såklart "förbrukade", däremot kan det ju hända att förskolan är beredda att anpassa tiden utifrån just läkarsamtalet.

• Hope12

15 h/vecka, då utgår jag ifrån att du menar allmän förskola, som är gratis? Det kan vara väldigt kinkigt med det, många tycker att det är upp till föräldrarna att anpassa sina möten/läkartider till de timmar barnet är på förskolan. Mitt tips är att ringa personalen på plats och fråga, om de inte vet så kan de kontakta rektorn. Men ofta är det personalen som bestämmer när det handlar om ett enstaka tillfälle, om du kan lämna och hämta 1,5 h senare. 

• Anonym (Förskollärare)

Nu talar jag endast utifrån hur vi gör på den förskola jag jobbar på men vi har ingen "bank" för 15-timmars. Är barnet sjuk eller ledig så är det som det är, det är inte tid som familjen sedan har tillgodo. 

Sedan så är vi rätt flexibla. Behöver en familj en extra timme eller byta dag så går det oftast bra sålänge man tar upp det i god tid. Eller ja, många gånger funkar det även att fråga på morgonen men helst vill vi ha lite förbehåll. 

Svar på tråden 15 timmars vecka, räknas sjukfrånvaro?