• yasdem

Ångest efter renovering

Hej! 

Vet inte vad jag ska ta mig till mer. Mår så extremt dåligt och har gjort det nu ett tag då jag enligt mig har gjort ett så stort misstag! Kan verkligen inte acceptera det jag gjort och kommer inte över det. Har hamnat i en djup depression. Jag flyttade utomlands och renoverade min lägenhet som jag ska flytta in i tillsammans med min man. Slängde mig in i en köksrenovering utan någon som helst planering oxh utgick från vårt kök hemma i Sverige. Köket i Sverige är gammalt och jag hade ingen erfarnhet av moderna kök. Så jag körde på skåp under diskbänk istället för lådor som ska vara mycket mer praktiska, där började ångesten. Placerade även ugnen under hällen istället för i ett högskåp. finns fler fel som jag gjort men dessa kan jag bara inte komma över. Det är så pass att hag inte klarar av att gå in i lägenheten oxh tycker så synd om min man som stöttar mig så mycket i detta och gör så gott han kan för att jag ska må bättre. Han vill så gårna flytta in men har dröjt på processen så mycket oxh hela lägenhet innebär nu ångest för mig. Snälla, vad ska jag göra? hur ska kag kommq över detta? Vet att det är så barnsligt oxj onödigt att må så dåligt över materiella ting men det sårar mig att jag var så ansvarslös att jag inteplanerader renoveringen innan 

• Svar på tråden Ångest efter renovering
  • Eurydike

Ta ett djupt andetag och försök få lite distans till det hela! Jag menar det alltså inte på ett taskigt och nedlåtande sätt, utan för att din ångest inte står i proportion till det som har hänt. Det är bara ett kök. Ingen har dött, det blev bara (kanske) inte så bra, eller så märker du att du trivs alldeles utmärkt när du vant dig. Jag tycker hur som helst att du tar det alldeles för hårt och lägger för stor skuld på dig själv. Du tog beslut som kändes logiska och bra i stunden, som kanske visade sig inte vara optimala.

• yasdem
    Eurydike skrev 2023-03-09 01:03:40 följande:

Ta ett djupt andetag och försök få lite distans till det hela! Jag menar det alltså inte på ett taskigt och nedlåtande sätt, utan för att din ångest inte står i proportion till det som har hänt. Det är bara ett kök. Ingen har dött, det blev bara (kanske) inte så bra, eller så märker du att du trivs alldeles utmärkt när du vant dig. Jag tycker hur som helst att du tar det alldeles för hårt och lägger för stor skuld på dig själv. Du tog beslut som kändes logiska och bra i stunden, som kanske visade sig inte vara optimala.

åh! behövde verkligen höra detta🥺 sjukt hur jag är fullt medveten om att det bara är ett kök och att detta är det ninsta man ska få ångest över men att jag trots det kan må
    så dåligt :( verkligen helt rätt det du säger! 
  • Tow2Mater

Vad är fel med det kök du beskriver? Så ser vårt ut. Ugn under hällen, skåp under diskbänken. Så ska det vara! Kan inte vara stora lådor som får plats under en diskbänk med rören som finns där.

• Fröken Allvar

Om det är någon tröst så skulle jag göra vad som helst för att slippa ha ugnen i spegelhöjd och ett normalt skåp som går att ställa sophink i istället för miljarder småduttiga kärl som man ska krångla med olika sorters påsar till. Det du har är praktiskt. Det som är modernt nu är outhärdligt opraktiskt och tar alldeles för mycket tid att städa. Du kanske har råd att köpa städning i och för sig. Ditt kök är mitt drömkök! 

• ostmannen

Ugn under hällen är bra på det sättet att ventilationen blir bättre med tanke på närheten till köksfläkten. Så jobbigt är det inte att böja sig, och barn/kortate personer riskerar inte ta ut något och få det över sig.

• Mortiscia80

Jag ser verkligen inte vad som skulle vara fel med köket så jag hoppas du kan komma tillfreds med det. Om du absolut inte kan ha det så utan känner att du måste ha ugnen i brösthöjd (som jag tycker verkar väldigt opraktiskt) och lådor istället för skåp (två rader lådor räcker, sedan skulle jag ha massor med skåp istället) så kan man i värsta fall slänga pengar på problemet och bygga om. Jag skulle som sagt ta köket precis som det är, det låter väldigt bra som det är nu men det kanske finns annat viktigt som du inte nämnt.

• Kvittning

Alltså det där med att placera ugnen i ett högskåp istället för under hällen är en av de mest idiotiska kökstrenderna som jag aldrig har förstått och det ska du vara glad för att du inte gjorde.

Vi har ett kök jag planerade massor för och det finns en del saker jag önskar jag gjort annorlunda, men att vi har ugnen under hällen är definitivt inte något jag ångrar. Föredrar att ha saker som jag använder dagligen i de bästa arbetshöjderna, inte ugnen som man faktiskt inte använder så himla mycket. 

• erikaABC

Hej, jag valde också detta i mitt kök och jag är jättenöjd.
    Ugn under hällen är jättebra. Jättepraktiskt att bara ta upp het form och ställa på hällen. Jag behöver inte gå omkring i köket och riskera att bränna någon eller spilla på golvet. Ser inget negativt alls.
    Jag har också skåp under diskbänken. Det blir mer flexibelt att ha grejer där. Dessutom, en mycket viktig sak är att det är lätt att komma åt rören. Börjar det droppa är det mycket lättar att fixa, bara att öppna skåpet. Och man behöver rensa röret ibland, mycket enklare med skåpet.
    Jag valde lådor i badrummet och det är något jag ångrar för det är så bökigt när man behöver rensa rören. 

Du har gjort bra och praktiska val som funkar i vardagen!

• Eurydike
    yasdem skrev 2023-03-09 01:15:00 följande:
    åh! behövde verkligen höra detta🥺 sjukt hur jag är fullt medveten om att det bara är ett kök och att detta är det ninsta man ska få ångest över men att jag trots det kan må
    så dåligt :( verkligen helt rätt det du säger! 
    Vad bra! Hoppas det känns lite bättre nu när du har läst vpra kommentarer i tråden 😊 Tror det är lätt att stressa upp sig och få ångest över val kring renovering, eftersom det ofta är dyrt och är tänkt att hålla ett tag. Då blir det mycket beslutsångest kring om man fattat rätt beslut eller ej, oavsett vilket beslut man fattat. Försök att tänka om kring köket och valen du gjort!
  • Studentpappa
    erikaABC skrev 2023-03-09 20:29:06 följande:

Hej, jag valde också detta i mitt kök och jag är jättenöjd.
    Ugn under hällen är jättebra. Jättepraktiskt att bara ta upp het form och ställa på hällen. Jag behöver inte gå omkring i köket och riskera att bränna någon eller spilla på golvet. Ser inget negativt alls.
    Jag har också skåp under diskbänken. Det blir mer flexibelt att ha grejer där. Dessutom, en mycket viktig sak är att det är lätt att komma åt rören. Börjar det droppa är det mycket lättar att fixa, bara att öppna skåpet. Och man behöver rensa röret ibland, mycket enklare med skåpet.
    Jag valde lådor i badrummet och det är något jag ångrar för det är så bökigt när man behöver rensa rören. 

Du har gjort bra och praktiska val som funkar i vardagen!

Vad är problemet med att rensa vattenlåset pga. lådor? Alla moderna lådor har ju snabblås för att lyfta ut hela lådan, använder du inte den eller har du inga?

Det senaste handfatet vi installerade har ett gegglås som tar hår och sövel direkt i handfatet. Man drar bara upp en insats, grymt praktiskt. Likadant i duschen.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Ångest efter renovering