• Anonym (Anonym)

Självmordsförsök

Hej!

Jag undrar vad händer när ens ex har försökt begå suicid med piller, som även har ett barn, med mig. Hur går processen nu? Jag har blivit kontaktad utav socialen, och de säger att dem ska undersöka ifall det behövs en utreding! Vilket jag hoppas. Kan mamman komma in i bilden, efter de släppt henne? och kräva att ha barnet varannan vecka? Jag är djupt orolig, då hennes mående har pågått i några år, utan att hon någonsin säga till mig. Fast jag har alltid vetat, plus utav vårt gemensamma barn. 

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-07 20:23
    Vill även tillägga: De har även gjort en orosanmälan av händelsen.
  • Svar på tråden Självmordsförsök
  • Anonym (S)

Klart hon kan ha barnen varannan vecka även efter det här.

• Anonym (Evie)
    Anonym (S) skrev 2023-03-07 21:31:34 följande:

Det är väl inte självklart?

Om mamman mår så dåligt att hon försökt ta livet av sig behöver hon mycket hjälp just nu, och fokusera på sig själv.
    Träffa barnen, självklart ja, men hon bör kanske inte ta hand om dem just nu, när hon är i ett så stort behov att få stöttning att ens ta hand om sig själv.

Ts, hur gamla är barnen?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Evie) skrev 2023-03-07 21:37:55 följande:

Om mamman mår så dåligt att hon försökt ta livet av sig behöver hon mycket hjälp just nu, och fokusera på sig själv.
    Träffa barnen, självklart ja, men hon bör kanske inte ta hand om dem just nu, när hon är i ett så stort behov att få stöttning att ens ta hand om sig själv.

Ts, hur gamla är barnen?
    Barnet är 6 år.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (S) skrev 2023-03-07 21:31:34 följande:

Hur kan det vara så självklart? Förklara för mig efter det jag har förmedlat?....
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Evie) skrev 2023-03-07 21:37:55 följande:

Ts, hur gamla är barnen?

Håller med dig helt och hållet! Jag vill att barnet ska få träffa mamman, när jag känner att hon mår bättre. Men just nu känner jag att läget är inte rätt. Det får ta den tiden som behövs.

Mvh

• Anonym (Evie)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-07 21:43:40 följande:
    Barnet är 6 år.
    Förlåt, var ju bara ett barn.

Kontakta soc och familjestödjare, de ska se till barnets och familjens bästa. Bor du och msmman nära varandra kan ju barnet bo hos dig men ändå kunna träffa mamman ofta, så länge mamman orkar och mår bra (i stunden).
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Evie) skrev 2023-03-07 21:48:50 följande:

Kontakta soc och familjestödjare, de ska se till barnets och familjens bästa. Bor du och msmman nära varandra kan ju barnet bo hos dig men ändå kunna träffa mamman ofta, så länge mamman orkar och mår bra (i stunden).

Jag skrev i TS: att soc är inblandad. De ska undersöka ifall dem ska göra en utreding eller int. 

Hon är skriven i samma stad. Men hon bor 10 mil ifrån, hos sin sambo, fast jag sagt att jag godkänner inte det. Så! bara det, efter allt detta. Det kommer nog röra till rätt mycket.

Sen är det mycket som de inte vet om, som dem kommer veta om just nu, efter händelsen....Kan säga hon har aldrig försökt göra saker bättre, fast jag har sträckt ut handen, om att barnet ska bo mer hos mig, så hon får vila. Men hon vägrade varje gång, då hennes "hat" mot mig satte stopp för det. Vilket jag inte förstår. Vi separerade 5 år sedan, båda har nya partner. Jag har jätte bra med mitt liv nu, vill bara väl mitt ex, för barnets skull. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Evie) skrev 2023-03-07 21:48:50 följande:

även varit i kontakt med socialen och familjerätten. Två gånger i familjerätten, sista var förra året, då hon gick därifrån, och sade att hon vägrar prata med mig....
  • Drottningen1970

Om du vill försäkra dig om att det blir en utredning så gör du en ansökan om stöd. Då måste en utredning inledas.

• Anonym (Evie)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-07 21:57:09 följande:

Jag skrev i TS: att soc är inblandad. De ska undersöka ifall dem ska göra en utreding eller int. 

Hon är skriven i samma stad. Men hon bor 10 mil ifrån, hos sin sambo, fast jag sagt att jag godkänner inte det. Så! bara det, efter allt detta. Det kommer nog röra till rätt mycket.

Sen är det mycket som de inte vet om, som dem kommer veta om just nu, efter händelsen....Kan säga hon har aldrig försökt göra saker bättre, fast jag har sträckt ut handen, om att barnet ska bo mer hos mig, så hon får vila. Men hon vägrade varje gång, då hennes "hat" mot mig satte stopp för det. Vilket jag inte förstår. Vi separerade 5 år sedan, båda har nya partner. Jag har jätte bra med mitt liv nu, vill bara väl mitt ex, för barnets skull. 

Du har inte rätt att godkänna eller inte godkänna var ditt ex bor, bara var ditt barn bor.

Var är barnet skrivet någonstans?

Ditt ex gör dock ett folkbokföringsbrott om hon bor någon annanstans än där hon är skriven. Det är väl iofs något du kanske ska lämna därhän just nu. Så länge inte barnet också bor på den adressen.

Jag förstår att soc är inblandade men man kan be om att få föräldrastöd. Du behöver ju veta lite hur du ska gå till väga för att stötta ditt barn i det här, och vad du bör göra för att det ska bli så bra som möjligt för barnet.

Utredningen är för mamman, det du bör söka är stöd för dig själv och ditt barn.
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-07 21:44:23 följande:
     Hur kan det vara så självklart? Förklara för mig efter det jag har förmedlat?....
    Varför skulle hon inte kunna ha barnen? Du säger ju att hon har mått dåligt i flera år, du har till och med vetat om det och ändå inte haft invändningar. Om HON mår dåligt så kommer hon knappast skada barnen iaf, omhon vore en fara för sig själv eller andra så skulle hon snarare bli satt under psykisk tvångsvård, soc skulle redan ha satt ner foten kring umgänge mm.
  • Anonym (S)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-07 21:48:27 följande:

Håller med dig helt och hållet! Jag vill att barnet ska få träffa mamman, när jag känner att hon mår bättre. Men just nu känner jag att läget är inte rätt. Det får ta den tiden som behövs.

Mvh

Du kan inte neka henne umgänge utan grund. Att hon försökt begå självmord är inte grund för att neka umgänge.
  • Anonym (Old)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-07 21:57:09 följande:

Du kan inte styra var hon bor, hon får bosätta sig på andra sidan jorden om hon känner för det.

Vad det gäller ert barn och boende så har hennes dåliga mående varit känt i flera år som jag förstått det och hon har ändå haft barnet hos dig så det är väl tveksamt vad ett självmordsförsök skulle ändra på. Om hon inte haft kontakt med vård och soc tidigare så kan det vara bra så hon får hjälp med sitt mående.
Svar på tråden Självmordsförsök