• SaandraL

Tics på 5 åring - hjälp

Min son på 5 år började för två veckor sedan ticsa. Det började med att han flaxande med vänster arm och ryckte i axlarna. Det eskalerade i några dagar sen lugnade det sig under tre dagar. 
    Idag upplever jag att det är extremt, han kör med axlarna och armarna HELA tiden. Jag har sett att han gör grimaser i ansiktet några gånger under dag och kör en del med halsen. Jag är så orolig och drar direkt tankarna till tourettes syndrom. 

Ni som har/har haft barn med tics
    1) När började det?
    2) Hur många tics hade de och hur yttrade det sig?
    3) När försvann det? 
    4) Var det någon viss del av dagen det var värre eller var det hela tiden? 

Skulle bli så glad och det finns några som vill svara och dela tankar och funderingar med mig. 

• Svar på tråden Tics på 5 åring - hjälp
  • Tow2Mater

Hände något stressande för 2 veckor sedan? Tics kan utlösas av stress, i vårt fall verkade det vara en stressig långresa som bidrog. Blev bättre med tiden, nu tonåring. Endast i undantagsfall, just i samband med stressiga situationer, kan jag se något.

• SaandraL
    Tow2Mater skrev 2023-03-07 20:01:37 följande:

Hände något stressande för 2 veckor sedan? Tics kan utlösas av stress, i vårt fall verkade det vara en stressig långresa som bidrog. Blev bättre med tiden, nu tonåring. Endast i undantagsfall, just i samband med stressiga situationer, kan jag se något.

Tack för ditt svar! 

Det var sportlov så vi var iväg och gjorde en hel del roliga saker den veckan. Men inget negativt stressigt, kan även positiva aktivitet trigga igång? 

Vad hade ditt barn för tics?

• Tow2Mater
    SaandraL skrev 2023-03-07 20:17:29 följande:

Tack för ditt svar! 

Det var sportlov så vi var iväg och gjorde en hel del roliga saker den veckan. Men inget negativt stressigt, kan även positiva aktivitet trigga igång? 

Vad hade ditt barn för tics?

Ryckningar, blinkningar och grimaser.
  • SaandraL
    Tow2Mater skrev 2023-03-07 20:21:18 följande:
    Ryckningar, blinkningar och grimaser.
    Vart i kroppen ryckte hen? Hur länge var det som ?värst?? 
  • AndreaBD

Min son har tourette. Det spelar ju inte så stor roll om man kallar det för tics eller om det är tourette. Det brukar ju oftast minska ordentligen i eller efter puberteten. 

Han fick diagnos när han var 7 eller 8. Men det började ju säkert 2 år tidigare. Min son hade tre, fyra, fem stycken samtidigt. Och det var ju värre i perioder. Emellan var det betydligt mindre. 

Det mesta försvann i puberteten. Språkblockering har han kvar lite. Låter som en lätt stamning. Det lilla som kan finnas kvar annars kan han styra bra numera. 

• AndreaBD

Tics brukar vara värre när man antigen är upprymd eller tvärtom - avslappnad och koncentrerad på annat, t.ex. TV. Annars har jag inte märkt skillnader på tid av dygnet. Det kan förstås också handla om om man orkar kontrollera ticsen, Ticsen kan ju finnas ändå, men man lyckas hålla de tillbaka eller begränsa åtminstone. 

• SaandraL
    AndreaBD skrev 2023-03-07 21:29:18 följande:

Min son har tourette. Det spelar ju inte så stor roll om man kallar det för tics eller om det är tourette. Det brukar ju oftast minska ordentligen i eller efter puberteten. 

Han fick diagnos när han var 7 eller 8. Men det började ju säkert 2 år tidigare. Min son hade tre, fyra, fem stycken samtidigt. Och det var ju värre i perioder. Emellan var det betydligt mindre. 

Det mesta försvann i puberteten. Språkblockering har han kvar lite. Låter som en lätt stamning. Det lilla som kan finnas kvar annars kan han styra bra numera. 

Tack så jättemycket för ditt svar. Hoppas det är okej att jag ställer några frågor. 
    Vad hade din son för tics? Hur har skolgången varit för honom? Började det plötligt, från en dag till en annan? 
  • SaandraL
    AndreaBD skrev 2023-03-07 21:29:18 följande:

En till fråga jag kom på. Hade han något på natten, några muskelryckningar eller så?
  • AndreaBD
    SaandraL skrev 2023-03-07 21:38:47 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar. Hoppas det är okej att jag ställer några frågor. 
    Vad hade din son för tics? Hur har skolgången varit för honom? Började det plötligt, från en dag till en annan? 
    En del komplexa tics så som att spotta, säga fula ord eller sortera med skosnörerna. Men även harklingar och stopp i talet. 

Jag har glömt en hel del också. Det kunde vara små saker med fingrarna eller fötterna. Jag minns att jag lyckades stoppa det när han började kasta luggen bakåt, eller när han började med små skrik. 

Hans skolgång har varit svår, men mest för hans kraftiga ADHD. Ticsen var inte huvudproblemet. 

Om det började plötsligt är svårt att säga, eftersom man ofta missar början. Det gjorde vi nog. Man ser det inte alltid om man inte är uppmärksam på det. Hos mina andra två barn såg jag sen minsta lilla ticset, men där var det bara övergående små tics. Många barn har ju lite. Jag antar att det började plötsligt, men att vi inte såg det direkt. 
  • AndreaBD
    SaandraL skrev 2023-03-07 21:41:16 följande:
    En till fråga jag kom på. Hade han något på natten, några muskelryckningar eller så?
    Jag är inte helt säker, jag glömmer. Jag tror det. Det brukar kunna vara så. Jag minns främst att det kunde förekomma när han var koncentrerat på något, tittade på TV t.ex. Däremot - när han gjorde musik eller sjöng  - då var alla tics borta. Och det ett mysterium - nästan alla med Tourette är musikaliska och ticsen försvinner när de håller på med musik. Ingen vet varför. 
Svar på tråden Tics på 5 åring - hjälp