• Smultrollet

Hermeneutik o positivism

Hejsan 
    Jag har en tenta som jag fick U. 
    Tentan ska bygga dels bygga på en hermeneutik forsknings tradition o en positivistisk forsknings tradition. 

Man ska förklara i en låtsas studie hur de olika traditionerna visar sig, i syfte frågeställning o metod man valt. 

Är de någon här som kan förklara för en dummie. Har försökt o blir helt gråhårig. 

Tack snälla 

• Svar på tråden Hermeneutik o positivism
  • EnAnonumius
    Smultrollet skrev 2023-03-07 16:25:15 följande:
    Hermeneutik o positivism

Hejsan 
    Jag har en tenta som jag fick U. 
    Tentan ska bygga dels bygga på en hermeneutik forsknings tradition o en positivistisk forsknings tradition. 

Man ska förklara i en låtsas studie hur de olika traditionerna visar sig, i syfte frågeställning o metod man valt. 

Är de någon här som kan förklara för en dummie. Har försökt o blir helt gråhårig. 

Tack snälla 

Om du har hängt med på  dina kurser så bör du kunna detta ordentligt redan så du kan klara av din tenta (tentamina).  Annars så är det nog på sin plats att du börjar plugga så du kan klara av din  tentamina.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Smultrollet

Tack för ditt svar. Detta har jag skrivit om den positivistiskq synsättet men de behöver utvecklas mer. Har du något förslag :) 

I min studie har jag valt att använda en kvantitativ forskningsmetod som bygger på en tydlig positivistisk ansats, genom att samla in mätbara data och fokuserar på ett procentuellt resultat. Forskningsmetoden i min studie präglas av en objektivitet, det vill säga att jag inte lägger in egna värderingar i analysen utan förhåller mig till den empiristiska data (Holm Ingemann, 2016). Studien är medvetet vald att studera det som är aktuellt i tiden och ett konkret fenomen som jag anser påverkar vår samtid (Holm Ingemann, 2016). Enkäten är avsedd för lärare där frågorna är slutna men neutrala, med en fråga per gång och med kryssrutor som alternativ. En fördel med detta alternativ är att jag inte får unika svar eller oväntade svar. Om jag i stället hade valt att använda en kvalitativ forskningsmetod hade jag kunnat få unika resultat med ett helt annat djup och inte den bredd som jag nu söker efter. Det positivistiska synsättet utgår ifrån att mäta något utifrån, oberoende av mänskligheten, och fokuserar på att hitta en absolut och objektiv sanning (Holm Ingemann, 2016).

• Smultrollet

Detta är om hermeneutik:) 

Studien har en kvalitativ observation som syftar på bedömningar och beskrivningar och semistrukturerade intervjuer med öppna frågor både från lärare. Via observation och intervjuer får jag empiri till min studie och då skapas en förståelse kring människan. På så sätt får jag som forskare en djupare förståelse för människans upplevda erfarenheter av livet, vilket kan bidra med att skapa en förståelse kring hur människor tolkar sig själva och sina handlingar i olika situationer. Genom kvalitativa intervjuer och observationer så studeras även det vetbara (de tolkningar av verkligheten) då all annan kunskap måste tolkas och rationaliseras enligt Hermeneutiken. Anledningen till att jag inte valde en kvantitativ forskningsmetod är för att resultatet kan bli omfattande men utan djup. En annan nackdel med att göra en kvantitativ enkät är att det är lätt att bli blind och bara fokusera på forskningsobjektet och därför missa viktiga aspekter av fenomenet. 

• Dr Nail

Vi får se om någon 60+ batikhäxa på denna sajt, eller någon ung, överviktig mamma med barn som heter Tindra och Texas vet svaret på din fråga.

Svar på tråden Hermeneutik o positivism