• Dalaa

Neutrall ull/ Fintvätt

Är det någon som testat denna tvättmedel på silk örngott? Jag använde denna på min förra men då tappa den glansen, men det kanske kan vara för den var gammal? är väldigt osäker på mitt eget omdöme då jag inte helt 100% vet vad som kan ha orsakat detta. 

www.luxplus.se/produkt/neutral-flytande-ull-fintvatt-750-ml

• Svar på tråden Neutrall ull/ Fintvätt
  • Anonym (Typp)

Är du säker på att det är siden? Alltså står det 100% silke på lappen? Är örngottet köpt på ett ställe där man kan lita på att lappen stämmer (dvs en vanlig affär och inte ett marknadsstånd på en festival eller nåt sånt :) )

• Anonym (Typp)

Vilket tvättprogram har du använt?

• Dalaa
    Anonym (Typp) skrev 2023-03-06 13:45:55 följande:

Vilket tvättprogram har du använt?

Brukar antingen använda 20/30 grader 600 varv i minuten plus tvättpåse/meshbeg
  • Anonym (Typp)
    Dalaa skrev 2023-03-06 14:09:42 följande:
    Brukar antingen använda 20/30 grader 600 varv i minuten plus tvättpåse/meshbeg
    Då skulle jag rekomendera att du väljer fintvättprogrammet. 
  • Dalaa
    Anonym (Typp) skrev 2023-03-06 13:45:19 följande:

Är du säker på att det är siden? Alltså står det 100% silke på lappen? Är örngottet köpt på ett ställe där man kan lita på att lappen stämmer (dvs en vanlig affär och inte ett marknadsstånd på en festival eller nåt sånt :) )

Köpte den gamla på amazon den nya på den officiella Slip Silk, har du nån erfarenhet av detta Tvättmedel?
  • Dalaa
    Anonym (Typp) skrev 2023-03-06 14:11:16 följande:
    Då skulle jag rekomendera att du väljer fintvättprogrammet. 
    Så du tror inte det handlar om tvättmedelet jag länkade? Har du nån erfarenhet Om vad som silk/ull tvättmedel inte får innehålla för att inte förstöra proteinet I silket 
  • Anonym (Typp)
    Dalaa skrev 2023-03-06 14:11:31 följande:
    Köpte den gamla på amazon den nya på den officiella Slip Silk, har du nån erfarenhet av detta Tvättmedel?
    Jag har tvättat ylle och siden med det och det har gått bra. Men jag har använt det till plagg som man inte tvättar alls lika ofta som ett örngott. Har tvättat antingen i fin- eller ulltvättprogram eller för hand. 
  • Anonym (Typp)
    Dalaa skrev 2023-03-06 14:13:24 följande:
    Så du tror inte det handlar om tvättmedelet jag länkade? Har du nån erfarenhet Om vad som silk/ull tvättmedel inte får innehålla för att inte förstöra proteinet I silket 
    Det ska inte innehålla enzymer. 
  • Anonym (Typp)

Ull och silke gillar inte heller snabba och kraftiga temperaturväxlingar. Men du har ju tvättat i svalt/ljummet vatten, så det ska inte vara något problem. 

• Dalaa
    Anonym (Typp) skrev 2023-03-06 14:21:39 följande:

Ull och silke gillar inte heller snabba och kraftiga temperaturväxlingar. Men du har ju tvättat i svalt/ljummet vatten, så det ska inte vara något problem. 

Problemet jag har är att trustpilots neutral reviews är väldigt dåliga, därför blir jag osäker, borde jag tvätta silk i 20 eller 30 grader, jag tar oftast bara en halv tesked för 2 örngott 
  • Anonym (Typp)
    Dalaa skrev 2023-03-06 15:34:27 följande:
    Problemet jag har är att trustpilots neutral reviews är väldigt dåliga, därför blir jag osäker, borde jag tvätta silk i 20 eller 30 grader, jag tar oftast bara en halv tesked för 2 örngott 

För att tvättmedlet ska fungera måste tvättbadet nå upp till den temperatur det är verksamt i. Det brukar stå på förpackningen. Fintvättmedel brukar fungera bra även i ljummet vatten. 

Man måste också komma upp i tillräckligt hög koncentration tvättmedel, annars har det ingen verkan. Det har att göra med hur molekylerna beter sig i vattnet vid olika koncentrationer. Har man mindre tvättmedel än rekommenderat finns risken att det istället blir verkningslöst. 

• Dalaa
    Anonym (Typp) skrev 2023-03-06 15:46:31 följande:

För att tvättmedlet ska fungera måste tvättbadet nå upp till den temperatur det är verksamt i. Det brukar stå på förpackningen. Fintvättmedel brukar fungera bra även i ljummet vatten. 

Man måste också komma upp i tillräckligt hög koncentration tvättmedel, annars har det ingen verkan. Det har att göra med hur molekylerna beter sig i vattnet vid olika koncentrationer. Har man mindre tvättmedel än rekommenderat finns risken att det istället blir verkningslöst. 

En halv tesked är väl tillräckligt för 2?
  • Anonym (Typp)
    Dalaa skrev 2023-03-06 15:56:03 följande:
    Det man mäter tvättmedel efter är mängden vatten. Om du bara tvättar två örngott låter det nästan enklare att handtvätta. Definitivt mer elsnålt. 
  • Anonym (För lite)
    Dalaa skrev 2023-03-06 15:56:03 följande:
    En halv tesked, dvs 2,5 ml, tvättmedel i en tvättmaskin är helt verkningslöst. Då kan du lika gärna tvätta i bara vatten. 

Normaldos brukar väl vara 40-50 ml till en full maskin? Om du har en tvättmaskin som anpassar mängden vatten till mängden tvätt kan du ta något mindre, men du behöver åtminstone en matsked (15ml) skulle jag säga. 
Svar på tråden Neutrall ull/ Fintvätt