• sank

    A-traktor

    Vad tycker ni som är föräldrar till 15 åringar om att dem kör A-traktor?
    Har ni hjälpt till att bygga om bilen?
    Kontrollerar ni själva att dem inte manipulerat?

    Jag håller på med ett arbete på temat!
    Vore snällt om ni vill dela med er, positivt eller negativt. 
  • Svar på tråden A-traktor
  • Mortiscia80

    Jag tror få föräldrar har sådana kunskaper att de kan kontrollera om bilen är manipulerad eller inte. Då måste man ta den till verkstad.

    Jag kommer inte låta mitt barn skaffa A-traktor, mopedbil, epa eller liknande. Vi bor på ett sådant ställe där det inte behövs och de kostar dessutom väldigt mycket, i många fall mer än en vanlig bil i inköp. Sedan tillkommer försäkring mm.

    Det är jättebra att man börjar diskutera något slags körkort för de här fordonen iaf, och bältestvång. Inte en dag för tidigt.

  • sank

    Ja, körkortsutbildning till liknande B är under utredning nu, det är ju ändå en bil med 4 hjul som ska köras.
    Tack för din åsikt!

  • Kodia

    Vi bor där det finns bra kommunikationer, osv, så det har inte varit aktuellt för mina barn. Inga av deras klasskompisar har haft heller. (dock moped)
    Min vän bor lantligt, och hans barn har/har haft epa. Det är över 5 km till bussen, och epan har gett barnen mycket större frihet än annars. Också mycket mer frihet till den ensamstående föräldern, som slipper skjutsa och pussla hela tiden. Han har hjälpt till att laga epan när det har behövts, och provkör den då och då, så att den inte går för fort. 

  • Hobgoblin
    Kodia skrev 2023-03-06 18:43:49 följande:

    Vi bor där det finns bra kommunikationer, osv, så det har inte varit aktuellt för mina barn. Inga av deras klasskompisar har haft heller. (dock moped)
    Min vän bor lantligt, och hans barn har/har haft epa. Det är över 5 km till bussen, och epan har gett barnen mycket större frihet än annars. Också mycket mer frihet till den ensamstående föräldern, som slipper skjutsa och pussla hela tiden. Han har hjälpt till att laga epan när det har behövts, och provkör den då och då, så att den inte går för fort. 


    Provkör? Man vore väl bra korkad om man parkerade den hemma i trim-läge kan jag tycka. Klart som fan den gör 30 knut jag farsan provkör, hahaha
    Sonens polare blev "plåtstoppad" efter snut-jag i 180 km/h med apa-traktor.
    Glad att han åker moppe istället.
    Trimmad? Ja kanske något men gör fan inga 180 i alla fall.
Svar på tråden A-traktor