• bambi2018

Hur gör man det bäst när någon ska hämta sina saker?

Min sambo som jag levt med i 5 år och har ett barn på 4 år med vill inte vara med mig längre (vilket han berättade för 2 veckor sedan och jag är i chock). Jag mår väldigt dåligt men ser också att han inte behandlat mig bra på många sätt men är en jättebra pappa.

Det jag funderar över är det här med att han flyttar ut sina saker? jag är i en fas då jag är otroligt arg, ledsen och samtalen vi har haft har sårat ännu mer. Han behöver flytta ut för att jag ska må bra, men får samtidigt panikkänslor över att han just ska ta sina saker och lämna mig ensam i lägenheten liksom. Det kommer finnas ett tomrum och känslan dödar mig inombords. 

Han har ett kontor han kan bo på och vi har sagt att jag och sonen ska bo kvar. Så han kan i princip flytta sina kläder och annat redan nu? men jag undrar hur man gör bäst för att det typ? ska kännas bra för mig? Jag är så rädd gör känslorna och paniken när han hämtar sina saker, när det kommer vara tomt där han haft sitt? hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Hur gör man det bäst när någon ska hämta sina saker?
  • Anonym (S)

Låt honom hämta sina saker när du inte är hemma. Sedan får du ta ansvar för dina känslor, prata med någon eller sysselsätta dig med något. Det blir inte bättre av att dra ut på det. 

• Anonym (Klara)

Var inte hemma när han flyttar ut sina saker. Om du har en bra vän så be hen kanske sova hos dig första natten eller så. Det gör ont, det är oundvikligt men om du har nån och prata med så kan det kännas lite bättre. Börja fantisera och planera för hur du vill det ska se ut i DIN lägenhet, kanske nån ny möbel eller tapet? Ge det lite tid, om han heller inte var så bra mot dig kan du också bli och må bättre fortare än du tror.  Själv tapetserade jag om v-rummet i en blommig tapet, nåt som han aldrig hade kunnat gått med på, kanske låter galet men är riktigt fint faktisk. Kallar den min skilsmässotapet😂

kämpa på, det blir bättre! Har du ett arbete så försök sköta det, se till att ha rutiner och ta hjälp av släkt och vänner om det finns.

• LittleSunshine84

Förstår att det är tufft TS! Du har fått fina råd i tråden redan. Men ville mest säga att det är OK att må dåligt, vara ledsen och förtvivlad. Försök att göra ngt i hemmet som gör bostaden till din och barnets. 

Jag separerade förra sommaren och jag vet att känslorna går upp och ner. För mig gjorde det mkt att köpa nya blommor och sängkläder. Byta ut saker hemma och göra hemmet till mitt. Kan du och barnet byta sovrum? Möblera om? 

det kommer att bli bra Hjärta

Svar på tråden Hur gör man det bäst när någon ska hämta sina saker?