• Anonym (Ts)

Okej att flytta långt från skola

Jag bor ensam med två barn, 6 och 7 år, i lägenhet i stan sedan tre år. På vintern är det väl okej men på våren och sommaren saknar jag att ha en trädgård fruktansvärt mycket. Vi är dessutom lite trångbodda nu och killarna har mycket energi och rörelse i sig (helt normala spralliga högljudda härliga barn) och det stressar mig lite att vår lägenhet måste låta som en cirkus för grannarna. 

under åren har lägenheten ökat ganska mycket i värde och plötsligt insåg jag att jag kan köpa ett hus lite utanför staden. det finns ett till salu som skulle passa perfekt, allt är vidgjort, lugn gata, trevligt område. problemet är att huset ligger 8 km från deras skola som de inte kommer byta från. Idag bor vi ca 2 km från skolan och jag kör dem dit och hem.  en stor väg gör att det skulle dröja innan de får cykla själva.
    skolan har stort upptagningsområde så deras vänner bor mellan 2-4 km bort idag.

från Huset jag är intresserad av går buss som stannar 300 m från skolan som kanske kan bli aktuellt om ett par år (när de vill åka hem och inte går på fritids längre). Jag inser att jag kommer få köra dem en del till vänner och aktiviteter och det skulle jag vara beredd att göra.

är det själviskt att flytta så långt från skolan för att man vantrivs i lägenhet? I stan har jag inte råd med husen. Jag brottas med dåligt samvete men tänker samtidigt att det är för hela familjens skull och att de kommer kunna cykla och röra sig fritt på ett annat sätt där än de kan inne i stan. nu spelar det kanske inte så stor roll när jag ändå kör dem överallt, men om 3-4 år.. hur Jobbigt kommer det vara för dem?

• Svar på tråden Okej att flytta långt från skola
  • Anonym (Dani)

Jag tycker ni kan flytta! De är ganska små fortfarande och 8km är ingen jättesträcka. Många barn på landet bor flera mil från närmaste skola. Det kommer bli härligt för barnen också med trädgård. Kanske de motsätter sig först, då barn gärna är oroliga för förändring men anpassar sig snabbt när det väl hänt. 
    Finns det närmare skola till huset skulle jag överväga att byta. 

• Ccplus

Nej det är det inte... 

Vad som är själviskt, är att göra så du mår dåligt medvetet för att du tror att det får ungarna att må bra...

Tror du att dom kommer må bra över att se mamma vara så stressad att hon nästan får en hjärtinfarkt hela?

Barnen kan gott gå en liten stund.. Det härdar... När min mormor var liten så gick hon till skolan och sprang hem ifrån den över tågspår hela vägen för att hon blev rädd när skogen började bli mörk.. 

• Ccplus

Ta hand om dig och din egen hälsa först. Det är även första regeln om vad man bör göra vid en flygkrash. 

För tar du hand om du dig själv först, så kan du lättare börja hjälpa andra. 

• Anonym (Mo)

Om det är ett villaområde så lär det väl bo en hel del barnfamiljer där. Då kommer de säkert få en del kompisar i närområdet. Att kunna gå ut och cykla leka spela fotboll eller vad de nu gör är en väldig fördel. Och det bor kanske fler barn där som går i samma skola? Hade absolut övervägt att flytta om jag var du. Bo i lägenhet, trångbott i stan låter påfrestande och då behöver man komma ut ofta, bor ni i villa kan de kanske lättare gå ut själva och det är då inte säkert att du kommer behöva köra dem så mycket mer. 8km räknar jag som normalt avstånd till skola även om det är skönt att kunna cykla dit, men det gör ni ju inte nu heller.

• Räkan77

Jag tycker absolut du ska flytta OM det är till ett område där det bor många barnfamiljer. Annars skulle jag kolla på radhus. Som ensamstående kommer det underlätta mycket om ni bor nära andra barn. 

• Anonym (Ts)

Det känns skönt att höra att det inte är orimligt det jag tänker mig. har en bekant som bor i samma kvarter som huset ligger och han sa idag att det var barn i olika åldrar i varenda hus där, blev jätteglad att höra det!

• Anonym (Vanja)

Ta reda på om ni kan få busskort till barnen framöver så kanske det blir lättare också att låta dem ta bussen när de blir lite större. Alternativt om det finns så många barn kanske det redan finns en skolbuss de kan åka med på morgonen. Har man fritids på eftermiddagen går det oftast inga bussar som passar. 

Svar på tråden Okej att flytta långt från skola