Orolig för pappa. Vad ska jag göra?
Hej!
Min pappa har mått dåligt i längre perioder av min uppväxt och då blir även aggressionsproblemen värre. De har blivit värre nu och hans mående allmänt är inte bra alls. Vi har inte så mycket kontakt men när vi pratar så berättar han för mig varje gång hur dåligt han mår. Han har flera gånger uttryckt att han behöver hjälp. Men när vi väl pratar om vad han behöver för hjälp och eventuella lösningar så ser han bara negativt på det och känns inte öppen för att ta emot hjälp. Han säger att han inte orkar mer, att han bara är utmattad och känner sig överkörd av en lastbil varje dag. Hans blick är inte riktigt där och när man berättar något har han svårt att ta in det. Han blir arg för minsta lilla sak och jag tycker hans beteende är oberäkneligt och obehagligt. Han ser negativt på allt.
Han har en fru, småbarn och ett heltidsjobb. Vad kan jag göra? Han säger att han behöver hjälp men är inte villig att ta emot hjälp? Jag är rädd att han inte ska orka som människa mer. Har också en känsla att han kommer göra något väldigt dumt om det inte vänder snart.