• svartaskalman

Varför blev min arm blå????

Måste få fråga...

I torsdags då vi var på inskrivning så fick jag lämna blodprov. Inget konstigt med det.
    Men på vägen hem kände jag att jag var jätte öm och spänd i den armen där bm stack.
    Och i går morse då jag vaknade så hade jag en stor blå fläck ca 2cm snett nedanför sticket. I morse då jag vaknade så var nästan hela insidan av underarmen blå, samt lite upp på överarmen.
    Vad är det som orsakat detta? Är öm i hela underarms-muskeln.
    Har gett blod länge och aldrig varit med om något liknande. Inte ens då klasskompisarna på omvårdnad tränade på mig

Har någon varit med om något liknande eller känner du någon som varit med om samma sak?

Tack på förhand Ss

• Svar på tråden Varför blev min arm blå????
  • pemi

Är inte så ovanligt med hematom. Antagligen är du av någon anledning lite lättblödande så det har sipprat ur insticksstället och hamnat under huden istället. Har sett det på patienter ibland. Inget farligt iaf!

pemi *ssk*

• Tingelsvanzen

Det har hänt mig någon gång efter att jag har lämnat plasma. Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur det hängde ihop, men jag undrar om det inte var så att blodkärlet blivit lite skadat och att man därför får en blödning under huden. Jag tror dock inte att det blev riktigt så stort och ömt på mig.
    Om det känns obehagligt tycker jag att du kan slå en signal till sjukvårdsupplysningen och kolla vad de säger.

Lycka till!

• svartaskalman

Har oxå sett dessa blåa fläckar, men då alltid i direkt anknytning till "stickhålet".
    Därför blev jag så fundersam

(Lite nojjig oxå som nygravid)

• Lilja84

Det blir sådär ibland , jag hade en syslöjdslärare i högstadiet och hon var blå från axeln ner till handen .. trots ett vanligt blodprov (det var lite extremt) ..

Jag brukar alltid bli lite blå i amrvecket och vara öm ett par dagar dom gånger jag lämna blodprov .. är lite extra känslig eller nått.

• Hattifnattentanten

Håller med de andra, det låter som om du fått ett blåmärke efter att det läckt ut blod från kärlet.

• pemi

Hamnar blodet under huden så rinner det ju neråt (tyngdlagen) är ju samma vid skador, när jag blev sparkad av hästem mitt på benet så var hela foten blå efter en vecka.

pemi

• svartaskalman

Tack å bock för svaren.
    Nu e ja koooooo-lugn igen (en ko med blått ben)

Svar på tråden Varför blev min arm blå????