• Anonym (V)

Ska börja med venlafaxin

Någon här som äter den? 

Tanken är att jag bara ska äta 75 mg/dag då jag är väldigt medicin-känslig. Ska dock börja med 37,5 mg först. 

Provade sertralin men fick sån fruktansvärd ångest av den som inte gick över plus andra jobbiga biverkninga. 

Är livrädd att få massa ångest av venlafaxin. 

Vill gärna höra om andra som äter den 

• Svar på tråden Ska börja med venlafaxin
  • Anonym (usch)

Börjar du med den kommer du behöva fortsätta resten av livet helst. Den är EXTREMT svår att trappa ner och bli av med. Värre än att sluta med heroin brukar man säga. Jag försökte sååååååå många gånger att trappa ut den. Det gick bara inte pga biverkningarna, elstötar i järnan. Kunde knappt röra mig. Till slut lämnade jag bort mitt barn och tog 2 veckor ledigt från jobbet och la av med den helt. Låg i sängen utan att kunna resa mig och laga mat. Drack vatten och kräktes. Kröp till toa och för att hämta vatten. Hade trots detta känningar i drygt nåt år efteråt. 
    Inte vad du vill höra kanske, men det är min erfarenhet.- aldrig mer!!!

• Anonym (SS)

Som ovanstående säger så är den grymt svår att sluta med. Jag har försökt och inte lyckats.
    Jag fick inte ångest av den men bytte från en annan sort så lite svårt att säga hur insättningen skulle varit om jag varit ren.
    Upplever annars inte så mycket biverkningar utom svettningar på nätterna. Och dåligt mående om man försöker sätta ut den då

• Anonym (V)
    Anonym (usch) skrev 2023-03-03 18:11:49 följande:

Börjar du med den kommer du behöva fortsätta resten av livet helst. Den är EXTREMT svår att trappa ner och bli av med. Värre än att sluta med heroin brukar man säga. Jag försökte sååååååå många gånger att trappa ut den. Det gick bara inte pga biverkningarna, elstötar i järnan. Kunde knappt röra mig. Till slut lämnade jag bort mitt barn och tog 2 veckor ledigt från jobbet och la av med den helt. Låg i sängen utan att kunna resa mig och laga mat. Drack vatten och kräktes. Kröp till toa och för att hämta vatten. Hade trots detta känningar i drygt nåt år efteråt. 
    Inte vad du vill höra kanske, men det är min erfarenhet.- aldrig mer!!!

Anonym (SS) skrev 2023-03-03 18:19:11 följande:

Som ovanstående säger så är den grymt svår att sluta med. Jag har försökt och inte lyckats.
    Jag fick inte ångest av den men bytte från en annan sort så lite svårt att säga hur insättningen skulle varit om jag varit ren.
    Upplever annars inte så mycket biverkningar utom svettningar på nätterna. Och dåligt mående om man försöker sätta ut den då

Tanken är livslång medicinering. Så ska inte sluta. Förutsatt att jag inte får för mkt biverkningar men då har man ju inte kommit upp i dos eller använt så länge så då borde det inte vara lika svårt att sluta tänker jag?

Jag är mest rädd för insättningen, att få mkt ångest..

• Anonym (SS)

Ok. Om du är inställd på det så skulle jag säga, prova. Jag har ätit olika sorter och tycker denna haft minst biverkningar. Märker du av för mycket ångest så får du ju avbryta. Det är nog väldigt individuellt hur det blir.
    Men jag hade som du mycket värre insättning på sertralin än på venlafaxin 

• Anonym (V)
    Anonym (SS) skrev 2023-03-03 18:19:11 följande:

Hur stor dos äter du?
  • Anonym (V)
    Anonym (SS) skrev 2023-03-03 19:02:51 följande:

Ok. Om du är inställd på det så skulle jag säga, prova. Jag har ätit olika sorter och tycker denna haft minst biverkningar. Märker du av för mycket ångest så får du ju avbryta. Det är nog väldigt individuellt hur det blir.
    Men jag hade som du mycket värre insättning på sertralin än på venlafaxin 

Vad äter du den för? Själv har jag mkt ångest och depression pga det. Har du några jobbiga biverkningar? Och hur stor dos äter du?
  • Anonym (usch)
    Anonym (V) skrev 2023-03-03 19:06:00 följande:
    Vad äter du den för? Själv har jag mkt ångest och depression pga det. Har du några jobbiga biverkningar? Och hur stor dos äter du?
    Detta var många år sedan för min del. Jag tror att jag tog 150 men kommer inte ihåg helt säkert. Jag kommer inte ihåg om jag hade så mycket insättningssymptom, tror faktiskt inte det. Om du inte behöver sluta med medicinen så kommer det troligen hjälpa dig mycket.
    Jag tog den för borderline, depression och mycket ångest.

Lycka till!
  • Anonym (V)

fler som äter venlafaxin?

• Cman

Jag har tagit Venlafaxin som sedan byttes till Duloxetin (man kan byta dom från en dag till en annan), tycke dom fungerade bra med lite biverkningar (tog dom flera år).
    När du skall sluta med dom i framtiden så trappa ner dom VÄLDIGT långsamt (under någon månad) så slipper man lida i onödan, det funkar att ta dom varannan och sen var tredje dag under den nertrappningen

• Anonym (V)
    Cman skrev 2023-03-05 11:46:30 följande:

Jag har tagit Venlafaxin som sedan byttes till Duloxetin (man kan byta dom från en dag till en annan), tycke dom fungerade bra med lite biverkningar (tog dom flera år).
    När du skall sluta med dom i framtiden så trappa ner dom VÄLDIGT långsamt (under någon månad) så slipper man lida i onödan, det funkar att ta dom varannan och sen var tredje dag under den nertrappningen

Vad åt du den för?
    Vilken dos? 
    Några biverkninga?

• Cman
    Anonym (V) skrev 2023-03-05 15:00:56 följande:

Vad åt du den för? 
    Vilken dos? 
    Några biverkninga?

Huvudsaken mot depression men även ångest
    Jag är också känslig för mediciner så jag tog 75mg efter en period försökte 150mg men det gick inte det var i det skedet som det byttes till Duloxetin.

Duloxetin påverkar Noradrenalin även i låga doser (Venlafaxin kräver högre doser).

Tyckte att det gav lite biverkningar jämfört vad depression ställde till med och var mest muntorrhet och att man kände sig lite "lustig i huvudet".
    Det mesta biverkningarna försvann efter några veckor.

Tycker du att Venlafaxin hjälper men inte tillräckligt så fråga om du kan få Duloxetin istället, för mig fungerade den bättre. Jag fick inga övergångsproblem över huvud taget när jag bytte från en dag till en annan, men de är ganska lika varandra.

Svar på tråden Ska börja med venlafaxin