• Linfor

    Resa och lämna 18 åring hemma

    vill höra hur ni skulle resonera. Om man som förälder ska resa bort i två veckor och har en son hemma som är 18år
    skulle ni låta honom vara hemma själv eller skulle ni avstå resa? Min son bor endast hos mig om min man(ej pappa) Jag litar på min son att han ska klara det själv( ändå måste min mamma/mormor vara här och ?barnpassa? Min man bråkar om detta då han nu inte ens vill åka, vill inte att min son ska få vara hemma även fast mormor är hemma med honom. Tycker min man har ett kontrollbehov som inte är så sunt. Resan är redan bokad och nu börjar han att tjafsa.. Hur tänker ni? 


    Ps min son får  inte ta hem någon hit osv då min man inte vill det. Kan även tillägga att min son inte vill ha mormor här?inte för att hon inte är snäll men han känner sig tillräckligt stor för att få kunna ta sitt egna ansvar 

  • Svar på tråden Resa och lämna 18 åring hemma
  • Ruter

    Ja jag hade lämnat min 18åring hemma själv för en resa. (Förutsätter nu att denna inte har några diagnoser dom försvårar att han inte kan ta hand om sig själv). Denna är myndig och ska kunna ta hand om sig själv. Ett perfekt tillfälle att få öva på det. Jag hade sett till att det finns mat hemma så har klarar sig under tiden jag är bortrest. Han hade fått bo själv i huset. Mormor hade definitivt inte flyttat hem till oss för att ta hand om honom. Däremot skulle jag be mormor att ha lite koll på honom. Kanske åka och besöka/ringa honom eller bjuda över honom på middag några gånger under veckan. Och med förmaningar att han vänder sig till mormor om det händer något akut eller att han behöver hjälp med något. 

    Han måste få växa upp och lära sig att ta hand om ett hushåll. Om 1 år slutar han gymnasiet och måste kunna bo själv om han ska studera på annan ort. Om han inte får lära sig kommer han ju för alltid bo kvar hos er.

  • Anonym (Bosse)

    Får sonen inte ta hem vänner till sin bostad? Gäller det alltid, eller bara då ni är bortresta?

    När det gäller att vara ensam hemma eller ej så är det väldigt individuellt vad som fungerar. Min äldsta son klarade det utan några som helst problem, men den yngre skulle adrig klara mer än en helg.

  • Linfor

    Tack för era svar. 


    min son tar väldigt sällan hem någon utan är mestadels hos andra. Jag skulle definitivt lita på honom och även låta han ta hem vänner ifall jag bodde ensam. 


    min man tycker att jag kör över honom när jag låter honom vara hemma att jag inte respekterar hans behov? Men vart ska min son ta vägen.. han har ingen kontakt med sin pappa.. Dessutom har jag en son till som är 17 år. han får inte ens sova här hemma om mormor är här. Men jag har sagt att det kommer han få göra ändå. 


    kontentan är att min man aldrig mer vill resa iväg med mig om barnen ska få vara hemma. 


    blir så ledens då jag inte anser att jag resonerar fel.. 

  • Linfor

    Oj va luddigt mitt svar blev. 


    men jag menar att ifall jag levde själv och skulle vara bortrest så skulle min son få vara hemma själv och även ta hem någon vän..

    min man tycker att jag inte tar hänsyn till honom då det är hans hem med. Vi har levt 9 år tillsamman. såklart är det allas hem..

  • Anonym (Mimmi)

    Varför är din man så emot det? Är han rädd att din son inte ska sköta sig eller anser han att hemmet bara är hans och ditt och att din son bara är en gäst? 

  • BuoBä

    Så din man, du och dina två nästan vuxna barn bor i en bostad, men ska du och din man åka bort så måste barnen antingen följa med eller bo någon annanstans under tiden, är det korrekt uppfattat?

    Din man verkar märkligt. Vem vill ha med två sura tonåringar som hellre hade stannat hemma? Tror han att de river huset om de lämnas ensamma eller vad är problemet? Och de skulle ju inte ens vara ensamma utan "vaktas" av mormor...

  • Anonym (3000)

    Är din son kriminell eller varför är din man så orolig för att lämna en vuxen man själv? 

    Dessa trådar börjar spåra ur. Snart kommer väl någon och frågar om det är okej att lämna sin 30-åring hemma själv.

  • Anonym (Bosse)

    Som tonåring bodde jag som din son, dvs med styvpappa. Det fungerade sådär, men hade jag inte fått vara hemma på egen hand och ta hem kompisar närhelst jag ville skulle det aldrig funkat.

    Vill sonen vara hemma själv, och du tycker han kompetent till det, så ska han få vara det!

  • Anonym (L)

    Hahaha men va? En 18-åring är VUXEN i samhällets ögon. Jag skulle vara otroligt orolig om mitt barn inte klarade att vara ensam hemma i den åldern. Jag flyttade hemifrån när jag var 17. Var hemma hela veckor i sträck när jag var 14.


    Din man behöver förklara varför han inte vill att sonen ska vara själv hemma, det är ju sjukt att behöva barnvakt när man är 18, antar att din son INTE är sugen på det. Jag hade flyttat ut om min pappa betett sig så. Kanske dags att sonen får en egen lägenhet?

  • mammatill6

    En 18-åring? Som i vuxen? Många 18-åringar bor ju ensam? Självklart ska en 18-åring få va ensam hemma, så länge han följer de regler som sätts upp(om de är vettiga)

Svar på tråden Resa och lämna 18 åring hemma