Goneril skrev 2023-03-03 09:42:52 följande:
Detta är inte normalt, diagnos eller ej så måste en ändring komma till stånd. Om hon fungerar i skolmiljö måste det ju vara möjligt att prata med henne. Som tidigare skrivits i tråden måste det bli konsekvenser när hon slarvar eller förstör. Att vara rädd om sina saker måste man lära sig tidigt i livet, här verkar det ha brustit. Särskilt orolig blir man ju när man läser att hon inte stänger av spisen, jag förstår att TS håller henne borta från köket. Ställer hon till med något och orsakar eldsvåda är detta allmänfarlig vårdslöshet vilket är straffbart, förutom att det ätt det kan få utomordentligt tragiska konsekvenser. Å andra sidan är det ju väldigt synd att hon inte har lärt sig att hantera en spis, det begränsar henne. Det finns s.k. "spisvakt" som man kan installera, egentligen avsedd för äldre personer som börjar lida av demens men det skulle kanske vara en lösning. Att hon inte sköter sin hygien som nybliven tonåring är ju märkligt, min erfarenhet är den motsatta; eoner av tid kan spenderas i badrummet. Detta kan jag möjligtvis se som tecken på diagnos, slarvet tror jag är ett resultat av brist på fasthet i fostran. När det gäller frukost, som hon ju behöver för att inhämta kunskap, får TS bemöda sig att göra den riktigt god: Gourmetfrukost med färskpressad juice, extra god yoghurt, avocado, nybakat bröd och massor av frukt såsom mango och passionsfrukt, kanske smoothie.(Beskrivning av mina frukostar). Frukosten äter man förstås tillsammans.
Slarvet behöver inte bero på uppfostran, det kan bero på tankspriddhet, som kan bero på Add, adhd problematik. Nu är hon ju ändå rätt ung, hon kan utvevecklas. Själv tappade jag bort mycket i den åldern, plånböcker , nycklar , smycken. Det berodde absolut inte pga brist på uppfostran, jag var extremt väluppfostrad ansåg alla. Jag har aldrig fått någon diagnos och har med tiden lärt mig lite bättre att hålla ordning på saker. Mem när jag utsätts för stress tappar jag det helt.