• Tomas Svensson

Arbetsgivperson talar bredvid mun

En person har jobbat som högsta chef under styrelsen i ett tidigare jobb. Den personen berättade följande om en tidigare underlydande: Jag gjorde mig av med hem på grund av alkoholproblem.

Hur illa är det? Som jag förstår det är det upp till ett års fängelse i straffskalan.

• Svar på tråden Arbetsgivperson talar bredvid mun
  • Anonym (Jur)
    Tomas Svensson skrev 2023-03-01 16:52:35 följande:
    Arbetsgivperson talar bredvid mun

En person har jobbat som högsta chef under styrelsen i ett tidigare jobb. Den personen berättade följande om en tidigare underlydande: Jag gjorde mig av med hem på grund av alkoholproblem.

Hur illa är det? Som jag förstår det är det upp till ett års fängelse i straffskalan.

Enligt vilken brottsrubricering?
  • Anonym (Jur)
    Tomas Svensson skrev 2023-03-01 17:19:15 följande:

20 kap. 3 § brottsbalken

Då så, ta det till domstol för prövning
  • Tomas Svensson

Inte helt säkert att det blir aktuellt av diverse skäl, men jag undrar om du ser något uppenbart som talar för att det inte skulle gälla.

• Anonym (Jur)
    Tomas Svensson skrev 2023-03-01 17:33:02 följande:

Inte helt säkert att det blir aktuellt av diverse skäl, men jag undrar om du ser något uppenbart som talar för att det inte skulle gälla.

Myndighet?
    Och "Röjer någon uppgift, som han är pliktig att hemlighålla enligt lag"
  • Tomas Svensson
    Anonym (Jur) skrev 2023-03-01 18:45:28 följande:
    "den som deltagit i arbetsanpassning- och rehabiliteringsverksamhet tystnadsplikt "

Har VD gjort det?

Pluggar du behöver läxhjälp med en rättsutredning?
    Jag är osäker, men misstänker att det i så fall skulle vara VDn som skulle ha gjort det. 

Jag är inte själv involverad och vill inte röja runt för mycket. Försöker att förstå vad det är för person jag har att göra med. I min värld är HR grejer just hemligt. 
  • Anonym (Klo)

Vad är det för sammanhang? Har den förre chefen berättat vitt och brett för alla på stan, eller gäller det referenstagning? 

• Anonym (Jur)
    Tomas Svensson skrev 2023-03-01 18:53:47 följande:
    Jag är osäker, men misstänker att det i så fall skulle vara VDn som skulle ha gjort det. 

Jag är inte själv involverad och vill inte röja runt för mycket. Försöker att förstå vad det är för person jag har att göra med. I min värld är HR grejer just hemligt. 
    Vad splear det för roll om det var  i straffskalen det eventuellt skulle landa? Du vet inte vem som berättat,inte heller till vem och det kommer aldrig leda till åtal.
  • Anonym (arbetsrätt)

1. Så länge uppsägningen hade giltiga skäl, tex "arbetsbrist", så är det svårt att gå emot det rent juridiskt, även om det verkliga skälet var alkoholproblem.

2. Det chefen sade till dig i förtroende kan chefen sedan förneka och hävda, nej, det sade jag inte. Dvs, även om det sanna skälet, som också anförtroddes till dig, var alkoholproblem, så kan chefen ändå sagt upp personen pga arbetsbrist vilket håller juridiskt och är svårt att motbevisa.

Men skulle chefen vilja ge den alkoholberoende en chans, så är chefen skyldig att erbjuda rehabilitering först.

• Tomas Svensson
    Anonym (Jur) skrev 2023-03-02 07:56:09 följande:
    Vad splear det för roll om det var  i straffskalen det eventuellt skulle landa? Du vet inte vem som berättat,inte heller till vem och det kommer aldrig leda till åtal.
    Jag har en rätt bra bild, men som sagt av diverse skäl kommer jag inte att anmäla det. Brottets möjliga maxstraff används ofta för att se på hur allvarligt lagstiftaren ser på brottet 
  • Tomas Svensson
    Anonym (arbetsrätt) skrev 2023-03-02 08:00:15 följande:

1. Så länge uppsägningen hade giltiga skäl, tex "arbetsbrist", så är det svårt att gå emot det rent juridiskt, även om det verkliga skälet var alkoholproblem.

2. Det chefen sade till dig i förtroende kan chefen sedan förneka och hävda, nej, det sade jag inte. Dvs, även om det sanna skälet, som också anförtroddes till dig, var alkoholproblem, så kan chefen ändå sagt upp personen pga arbetsbrist vilket håller juridiskt och är svårt att motbevisa.

Men skulle chefen vilja ge den alkoholberoende en chans, så är chefen skyldig att erbjuda rehabilitering först.

Det var inte av arbetsbrist. Lite oklart, men personen vart utmobbad av chefen för som du säger krävs det en åtgärdsplan. I min värld säger det en del om en chef som utan åtgärdsplan tränger ut en väldigt omtyckt person. En person vars make kort innan knallfall har avlidit. I min värld är det den typen av person som gör att vissa diagnoskoder finns.
  • Tomas Svensson
    Anonym (---) skrev 2023-03-02 18:20:18 följande:
    Eftersom du verkar ha tänkt över saken och kollat upp saker redan - vad vill du med tråden? 
    Jag har kollat upp men är just osäker på om det faller in på kap 20 p3. Jag är inte jurist.
  • Anonym (arbetsrätt)
    Tomas Svensson skrev 2023-03-02 18:16:25 följande:
    Det var inte av arbetsbrist. Lite oklart, men personen vart utmobbad av chefen för som du säger krävs det en åtgärdsplan. I min värld säger det en del om en chef som utan åtgärdsplan tränger ut en väldigt omtyckt person. En person vars make kort innan knallfall har avlidit. I min värld är det den typen av person som gör att vissa diagnoskoder finns.
    Nej jag förstår att det handlade om mobbning. Men att arbetsgivaren skyller på arbetsbrist. Och det är jättesvårt att motbevisa. Där har arbetsgivaren the upper hand, så rent juridiskt är det svårt att komma åt.
  • Anonym (arbetsrätt)
    Tomas Svensson skrev 2023-03-02 20:40:45 följande:
    Jag har kollat upp men är just osäker på om det faller in på kap 20 p3. Jag är inte jurist.
    Fråga lawline eller liknande, de har ofta gratis rådgivning i första samtalet
  • Anonym (Känner igen)

Jag hade nog vidtagit de åtgärder hade stått till buds. 

Känner igen det här från en tidigare hög chef och hans sidekick. Båda verksamma på ledande poster i styrelser och kunde låga folk gå mot bakgrund av tveksamma - ibland fabricerade - skäl. Bl a alkoholism. 

Svar på tråden Arbetsgivperson talar bredvid mun