• Sonja1992

    2månader förkyld äter dåligt

    Hej! Min son är 2 månader och 11 dagar och har blivit förkyld. Han är jätte snorig och har hosta. Vi använder både koksalt och nässug innan mat men han vill inte äta. När vi får han o äta äter han max hälften av de han brukar så vi försöker ge honom oftare än vanligt. Han är en trött bebis i vanliga fall o sover fortfarande 20-22 timmar om dygnet. Han sover lite mer nu, men när han varit vaken ha han varit sig själv. Han ler lite o "pratar" lite som han brukar. Är detta normalt när dem är förkylda?

  • Svar på tråden 2månader förkyld äter dåligt
  • elsi
    Sonja1992 skrev 2023-03-01 12:57:48 följande:
    2månader förkyld äter dåligt

    Hej! Min son är 2 månader och 11 dagar och har blivit förkyld. Han är jätte snorig och har hosta. Vi använder både koksalt och nässug innan mat men han vill inte äta. När vi får han o äta äter han max hälften av de han brukar så vi försöker ge honom oftare än vanligt. Han är en trött bebis i vanliga fall o sover fortfarande 20-22 timmar om dygnet. Han sover lite mer nu, men när han varit vaken ha han varit sig själv. Han ler lite o "pratar" lite som han brukar. Är detta normalt när dem är förkylda?


    Det är ganska normalt att äta sämre vid en förkylning, men för ett så litet barn är det ju viktigt att äta och få tillräckligt med vätska och de kan bli snabbt uttorkade om de äter/dricker dåligt några dagar.

    Så om han blir väldigt medtagen och börjar kissa sämre så bör du söka akuten och få en kontroll av läkare. 

    Och räkna på det totala vätskebehovet och se till att det blir åtminstone 100-150 ml per kilo vikt, alltså om han väger 5 kg så ska han dricka minst 500-750 ml per dygn. Och kissa minst 4 tunga kissblöjor per dygn.
  • Sonja1992

    Tack för svar! Han vägde 6175 sist vi va på bvc för en vecka sen. O igår fick han i sig ca 700 ml kanske lite mer, idag ha han ätit lite sämre men fick nyss i sig den 120 ml, är de för lite? han kissar precis som vanligt. Annars äter han runt 70 o ha försökt få i han efter 1.5 timme varje gång, idag va de en gång han bara åt 30 annars är de runt 60-70. Nu när han ätit 120 tänkte jag låta han vila lite längre. Byter blöjan ganska ofta men de är alltid ganska mycket kiss i blöjorna. Hur ska jag tänka för natten ska jag låta han sova lite längre eller väcka varannan timme o försöka ge han?

  • Sonja1992

    Han har även börjat bli ledsen eller gnäller när vi försöker ge han mat. Kan de va för halsont?

Svar på tråden 2månader förkyld äter dåligt