• PontusSandblom

Medieanvändning

Hej föräldrar!

Vi söker föräldrar till barn födda 2017-2018 som skulle kunna tänka sig att fylla i en enkät om hur ni använder er av digitala media i hemmet.  Vi kommer också fråga frågor om hur barnet är i olika situationer. Vi som frågar heter Axel och Pontus och skriver vår examensuppsats på psykologprogrammet på Linköpings universitet.

Enkäten tar cirka 20 minuter att fylla i och är anonym. 

Klicka här för att komma till enkäten https://tinyurl.com/medieanvandning

Vore evigt tacksamma om ni skulle vilja hjälpa oss att få in svar.

Vi besvarar gärna frågor om studien. 

Allt gott

Axel & Pontus

• Svar på tråden Medieanvändning
  • Spucks

Jag har läst en del enkäter som postats här, de flesta extrem dåliga med saknande urvalsmöjligheter och stav- och grammatikfel som tom jag ser. Ers är en av dem få som är faktist bra gjort!

Därför lite tipps för hur det kan bli ännu tydligare och resultaten relevantare:

* ni frågar i början om man är född i Sverige och svarar man "Nej" när man flyttade till Sverige. Men ni skriver ingenstans att ni endast är intresserad av svar från folk som bor i Sverige, så jag fyllde i enkäten ändå, trots att jag inte bor där. Ni borde antingen klargöra att ni är endast intresseras av svar från föräldrar som bor i Sverige, eller förändra er frågor kring detta.

* frågan om man har en mobiltelefon borde ändras till om man har en smartphone, för inte alla mobiltelefoner är smartphones. Tills för någon månad sedan hade jag tex. ingen smartphone, men jag hade en mobil de senaste 20 åren. För frågorna som följer efter det riktar sig tydligen till smartphoneanvändare.

* en fråga gäller hur mycket man använt sin smartphone senaste söndagen. Jag förstår att ni vill få fram en genomsnittlig användning en ledig dag, men jag tycker inte att ni får meningsfulla svar såhär, för man kan ju av någon anledning ha använt den mycket mindre eller mycker mer än vanlig senaste söndagen och så är inte heller alla ledig då heller. Det vore nog bättre att fråga efter lediga dagar och efter fler, tex. de senaste fem lediga dagar. Och gäller det specifisk dagar där man har haft sitt barn med sig, då ska det vara med också, såklart.

* man kan välja i början 0 minuter av barns användning av digitala medier, men längra bak verkar ni förutsätter att alla barn tittar p
    å TV. Jag syftar på dem frågorna där man klicka något mellan "Aldrig" och "Alltid" och där ni frågar om saker som om man pratar med barnen om det dem sett. Det borde finnas en möjlighet att klicka att ens barn inte ser på TV, för klicka man "Aldrig" överallt ger det en skev bild.

* det finns frågor angående vad man lär sina barn (bokstäver, siffror osv.). Folk kan ha väldig olika uppfattningar vad som innebär att lära sitt barn något, så ni borde antingen förändra frågorna så det blir tydlig vad ni menar, eller beskriver ovanför hur ni definierar det.

* I början frågar ni om BVC har uppmärksammat något om barnets utveckling. Längre bak i enkäten frågar ni en del om barnets beteende och koncentration. Jag antar att ni vill se om det finns en korrelation medan saker ni frågade innan och det ni frågar där. Då borde ni ställer fler (eller andra) frågor om barnets utveckling/diagnoser/misstanke om diagnoser. Mitt barn tex. har flera problem (bland annat är han troligen autistisk och har kanske även ADHD). Men BVC (eller ja, det som motsvarar BVC där jag bor) har inte uppmärksammat någonting, för det märkar man endast när man har mycket med barnet att göra. Så jag klickade "Nej" i början. Även detta ger alltså en skev bild. Frågan i början borde alltså inte enbart gälla BVC utan även förskolan, BUP och kanske fler.

Svar på tråden Medieanvändning