• Tootikki

Snart 14-åring hemma själv två nätter

Vad säger ni?
    En kille på snart 14 som gärna stannar hemma själv två nätter då ena föräldern ska bort på jobb. Pappa finns 20 minuter bort och båda föräldrarna finns tillgängliga dygnet runt på telefon. 

Han låser om sig, kan laga en enkel middag själv, har aldrig hänt något med spisen. 
    Inget riskbeteende som rökning, alkohol eller fel umgänge som vi sett. 

Skulle ni våg låta honom prova ? ( Vardagsnätter) 

• Svar på tråden Snart 14-åring hemma själv två nätter
  • Sisisisi

Mitt barn är 14,5 och vi har liknande omständigheter, andra föräldern bor 10 min bort med bil, jag sover borta på jobb två nätter och han vill vara ensam hemma. Har testat nu vid två tillfällen och det har funkat bra. Han har kommit till skolan i tid så sannolikt har han även somnat i tid och inte gejmat hela natten :) 

• BellaDonnna

Ni känner er son bäst så är han ok med det så är bara att prova. Däremot har jag en fd kollega som jobbar natt som tänker att hans dotter ska sova själv när han jobbar natt. Hon är 10!! Tycker jag inte känns helt ok?

• Tootikki

Tack för era svar 🌸

Skolan har uttryckt en oro för att han fått det. Vi förstår inget ? Han är hel och ren och nästintill bortskämd med två engagerade föräldrar som älskar honom. 

Trodde faktiskt vi var kapabla föräldrar och inga oansvariga människor. Vi tänker att vill han själv stärker det honom ? 

• Tootikki

Tydligen har sonen stolt berättat . Upplever det som att de vill veta mycket om provatlivet. Hur ser gick hos optikern mm

• Tukt
    Tootikki skrev 2023-02-28 22:29:01 följande:

Tack för era svar 🌸

Skolan har uttryckt en oro för att han fått det. Vi förstår inget ? Han är hel och ren och nästintill bortskämd med två engagerade föräldrar som älskar honom. 

Trodde faktiskt vi var kapabla föräldrar och inga oansvariga människor. Vi tänker att vill han själv stärker det honom ? 

Det är ju viktigt att han verkligen vill, och inte känner han måste. Sedan kan det ju vara bra att kanske belöna lite, för han är så "vuxen", så blir det lite roligare.
    Men fattar inte vad skolan har med det att göra.
  • callmepreggoornot
    Tootikki skrev 2023-02-28 22:35:47 följande:

Tydligen har sonen stolt berättat . Upplever det som att de vill veta mycket om provatlivet. Hur ser gick hos optikern mm

Det är fullt relevant att fråga då det kan påverka skolarbetet.
  • Tootikki

Han ville verkligen och fick frågan om han ville vara hos pappa istället . Men han ville sova själv . Nej det förstår inte vi heller ?.

Lite konstig gång med. Mentor ringer pappa och frågar om det är sant att han fått sova själv. Två kollegor till henne hade tydligen uttryckt oro 🧐

• Tukt
    callmepreggoornot skrev 2023-02-28 22:43:13 följande:
    Kan ja, men det har ju inte gjort det än. Om det här är regelbundet, att han ska klara sig själv och de ser han kommer trött och hungrig till skolan är det såklart relevant. Annars är det nog mer att se som en privatsak.
  • Tootikki
    callmepreggoornot skrev 2023-02-28 22:43:13 följande:

Ja det köps. Men det är inte riktigt det enda 

• callmepreggoornot
    Tukt skrev 2023-02-28 22:47:31 följande:
    Kan ja, men det har ju inte gjort det än. Om det här är regelbundet, att han ska klara sig själv och de ser han kommer trött och hungrig till skolan är det såklart relevant. Annars är det nog mer att se som en privatsak.

Läs om.

Optikern.

Vad TS beskriver har jag svårt att se. En lugn och skötsam tonåring brukar inte tala högt inför läraren om att denne ska vara ensam hemma.

• Tukt
    callmepreggoornot skrev 2023-02-28 22:49:11 följande:

Läs om.

Optikern.

Vad TS beskriver har jag svårt att se. En lugn och skötsam tonåring brukar inte tala högt inför läraren om att denne ska vara ensam hemma.

Ah! Missade den! Cool
  • Tootikki
    CALLMEPREGGOORNOT SKREV 2023-02-28 22:43:13 FÖLJANDE:

Håller med ? det är inget som sker regelbundet eller kommer göra. Första gången och jag jobbar inte borta alls annars - det var ett studiebesök 🌸
  • Tootikki

Vet inte riktigt vad du menar nu. Men jag vet inte riktigt om han berättade det för läraren . 
    Antagligen var han stolt och glad och berättade för kompisar.
  • Kotten23

efter 2000 i västvärlden verkar det som om alla ungdomar förlorade 200i iq å inte kan nånting.

Jämför mot Afrika där en 14 årig tjej kan ta hand om ett helt hushåll. där finns ingen ström Till mikron å vatten måste man hämta 3 km bort. 

• Tukt
    Kotten23 skrev 2023-03-01 08:02:48 följande:

efter 2000 i västvärlden verkar det som om alla ungdomar förlorade 200i iq å inte kan nånting.

Jämför mot Afrika där en 14 årig tjej kan ta hand om ett helt hushåll. där finns ingen ström Till mikron å vatten måste man hämta 3 km bort. 

Javisst alla är såååå dåliga.
Svar på tråden Snart 14-åring hemma själv två nätter