• Oroligkvinna96

    Hemmatest FSH

    Hej!

    Jag och min sambo vill inom ca 1 år påbörja resan mot bebis.

    Jag har länge haft en oro för "tänk om jag inte kan bli gravid" och beställde därför ett hemmatest för att kolla min fertilitet. Provet testar efter förhöjda FSH värden.

    Jag testade dag 3 i min cykel. Dock ska det tilläggas att min mens vanligen är regelbunden, men just denna månad nästan två veckor sen. Vilket aldrig hänt förut (tog 3 gravtest under denna period, alla negativa). Testet visar på förhöjda värden av FSH.

    Jag känner mig nu otroligt orolig för att vi kommer ha väldigt svårt att skaffa barn vi väl känner att det är dags. 

    Ska ta det andra testet på lördag och hoppas på bättre resultat då. Men är såklart orolig. Finns det andra med liknande erfarenheter?

  • Svar på tråden Hemmatest FSH
  • Oroligkvinna96

    Tog ett nytt hemmatest idag. Såg betydligt bättre ut. Inte så bra jag hade hoppats men ändå bättre. Vilket är en stor lättnad. (Positivt test = förhöjda fsh värden, positivt är när teststrecket lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. Negativt = när teststrecket inte finns eller är svagare än kontrollstrecket). Mitt test idag hade ett streck men det var svagare än kontrollstrecket. 

    Vi gör nya testar igen nästa cykel och kollar läget då. 

  • Anonym (sffrn)

    Tänker ni ta hemmatest för att kolla killens spermiekvalitet/fertilitet också? 

  • Oroligkvinna96
    Anonym (sffrn) skrev 2023-03-27 04:52:44 följande:

    Tänker ni ta hemmatest för att kolla killens spermiekvalitet/fertilitet också? 


    Ja, det har vi gjort som visade ett bra resultat. 
  • Anonym (sffrn)

    Tack för svar! Jag och sambon har länge funderat på om vi ska ta samma typer av test. Vilket test/märke använde din partner sig av? Blir så osäker på vad som är pålitligt :/

  • Oroligkvinna96

    Vi beställde från gravidkollen om jag minns rätt.

    Jag vet dock inte om det egentligen är något man borde rekomendera. Var hos gyn idag, allt såg jättebra ut och hon såg ingen anledning till att göra en fertilitetsutredning om man inte försökt skaffa barn aktivt i ett års tid. 

    För mig blev testet rätt mycket oro i onödan. Nu vet vi ju inte hur lätt/svårt vi kommer ha att få barn. Men hon såg idag att jag hade "jättemånga" ägg och att hon inte kunde se något som tyder på att vi skulle få svårt. 

Svar på tråden Hemmatest FSH