• Anonym (Huh)

Vanligare med många barn nu?

Har ett barn och väntar andra nu. Både jag och sambon är nöjda med två, vi känner att ork och tid och ekonomi räcker till då. Är dessutom 40, så tiden är ju begränsad.

Men läser jag här verkar typ alla vilja ha en fyra eller en femma, och har många vänner med 3.

Är det ovanligare nu mer att skaffa 2? 

• Svar på tråden Vanligare med många barn nu?
  • Anonym (Casanova)

Är inte snittet någonstans omkring 2 barn per kvinna?

Tror att det behövs 2.1barn/kvinna i snitt för en befolkning i balans.

Sen på individnivå kan det variera mycket så klart. Men upplever att det är rätt så ovanligt med fler än 3 barn. Tror bara att de personerna märks mer.

• Mrs Moneybags

Jag tror inte barnafödandet har gått upp, så du kan inte gå efter några trådar på Familjeliv om huruvida folk skaffar fler barn idag än förr. 

Ni gör ju som det känns bäst för er, det är allt som räknas.

• fjanten

Nej, trenden fortsätter som tidigare år med ca 1,6-1,7 barn per kvinna om man slår ut det på hela befolkningen. Kände mig lite märklig redan när trean var på gång, eftersom de flesta har 1-2 barn. Med våra fem barn sticker vi definitivt ut.

• Anonym (Huh)
    Mrs Moneybags skrev 2023-02-28 13:25:05 följande:

Jag tror inte barnafödandet har gått upp, så du kan inte gå efter några trådar på Familjeliv om huruvida folk skaffar fler barn idag än förr. 

Ni gör ju som det känns bäst för er, det är allt som räknas.

Funderar mer på om det är så att fler idag avstår eller skaffar 4.
  • Anonym (Pappa)

Vi hade 2, var nöjd, nu har vi 3, är bitter och trött, minsta 2år nu...längtar efter egentid  3an var en oops... Nu har jag klippt ballarna Skrattande

• Anonym (Quattro)

Här är vi ganska många som har 4 barn och då menar jag med samma förälder. Kan nog räkna upp 10 familjer lite snabbt. 

• TvillingmammaVästgöte
    fjanten skrev 2023-02-28 13:28:48 följande:

Nej, trenden fortsätter som tidigare år med ca 1,6-1,7 barn per kvinna om man slår ut det på hela befolkningen. Kände mig lite märklig redan när trean var på gång, eftersom de flesta har 1-2 barn. Med våra fem barn sticker vi definitivt ut.

Det sjönk till och med kraftigt under 2022, ligger nu på lite drygt 1,5 barn per kvinna.    
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Huh) skrev 2023-02-28 13:29:43 följande:
    Funderar mer på om det är så att fler idag avstår eller skaffar 4.
    Ja , de sa det när de presenterade den nya statistiken, fler avstår första barnet. Dvs fler är barnlösa. 
  • fjanten
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-28 18:48:03 följande:
    Det sjönk till och med kraftigt under 2022, ligger nu på lite drygt 1,5 barn per kvinna.    
    Okej - inte så förvånande ändå m.t.p. kriget i Ukraina, pandemins effekter med mera. Kan tänka mig att det går upp till sin "vanliga" nivå inom några år.
  • TvillingmammaVästgöte
    fjanten skrev 2023-02-28 19:08:01 följande:
    Okej - inte så förvånande ändå m.t.p. kriget i Ukraina, pandemins effekter med mera. Kan tänka mig att det går upp till sin "vanliga" nivå inom några år.
    Det har fallit i tio år och jag tror att fruktsamhetstalet kommer att fortsätta att sjunka ännu mer. Det är ekonomisk kris pga inflationen , saknas bostäder för de unga och kriminaliteten sprider sig och polisen klarar inte sin uppgift. Jag tror inte att denna samhällssituation inspirerar de unga till att bilda familj.
  • Anonym (Huh)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-02-28 20:16:54 följande:
    Det har fallit i tio år och jag tror att fruktsamhetstalet kommer att fortsätta att sjunka ännu mer. Det är ekonomisk kris pga inflationen , saknas bostäder för de unga och kriminaliteten sprider sig och polisen klarar inte sin uppgift. Jag tror inte att denna samhällssituation inspirerar de unga till att bilda familj.
    Nä, men om fler är barnfria och det inte sjunkit drastiskt borde ju fler också skaffa många? 
  • Anonym (Philippa)

Njaa det tror jag inte, enligt min erfarenhet. jag själv har ett barn, känner även en hel del andra som har ett barn också, och inte fler. Sen i bekantskapskretsen finns det några barnlösa. En del vänner har två barn.

Jag tycker nog trebarnsfamiljer idag är ovanligt. Ingen av mina vänner har tre barn, eller fler. En bekant bara.

Jag och mina vänner jag umgås med är 40+ år, så barnantalet lär inte förändras heller direkt, kanske kommer några få ett till barn men inte många vad jag tror. 

bor i sthlm iof, kanske är storfamiljer med många barn vanligare i mindre städer

• Anonym (Hannah)

Det festa har väl 1-2 barn ,vissa 3 .

• Anonym (faktor)

Ny forskning antyder ändring på det området- tidigare har det hamrats in att högutbildade föder färre barn, men det verkar inte stämma längre.

"Tidigare forskning har visat att kvinnor med högre utbildning, betyg och kognitiva förmågor föder färre barn än kvinnor med lägre betyg, utbildning och kognitiva färdigheter. Skillnaden är inte lika stor bland män.

Rapportförfattarna finner nu nya mönster när de jämför svenska tvillingar. Hög- och lågutbildade kvinnliga tvillingar föder lika många barn och manliga tvillingar med lång utbildning får fler barn än sina mindre utbildade tvillingbröder. Resultaten är likartade för skolbetyg och test av kognitiv förmåga.

?Vår forskning visar att vi har överdrivit föreställningen att kvinnor med hög utbildning får färre barn, att utbildning så att säga skulle tränga undan barnafödandet, säger Olof Rosenqvist som är en av flera rapportförfattare. Samtidigt har man underskattat sambandet mellan högutbildade män och fler barn.

? Genom att jämföra tvillingar har vi lyckats rensa bort familjebakgrundens betydelse för fertiliteten, fortsätter Olof Rosenqvist. Tidigare forskning har troligen fångat upp att familjer skiljer sig åt på sätt som påverkar både utbildning och fertilitet, snarare än individens utbildning eller skolbetyg. Hela den negativa associationen som tidigare forskning fokuserat på förklaras alltså av den gemensamma bakgrunden, avslutar han."

www.ifau.se/Press/Meddelanden/familjebakgrund-viktigare-an-utbildningsniva-for-antalet-barn/~:text=Tidigare%20forskning%20har%20visat%20att,n%C3%A4r%20de%20j%C3%A4mf%C3%B6r%20svenska%20tvillingar.
Svar på tråden Vanligare med många barn nu?