• Anonym (vännen)

Vän med sitt ex efter en tids paus - går det?

Finns det någon här som haft en längre paus utan kontakt med sitt ex p.g.a starka känslor, men sedan kunnat bli vän med hen igen? Vad krävs för att det ska fungera? Hur återupptar man kontakten igen efter en längre tid?

• Svar på tråden Vän med sitt ex efter en tids paus - går det?
  • Fjäril kär

Om det ska fungera krävs det att absolut inga som helst romantiska känslor får  finns kvar. Samt att uppbrottet skedde på vänskaplig nivå. Så då pratar vi kanske om en tidsperiod på minst ett par år och att båda två aktivt har gått vidare på olika sätt. Då kan man absolut mötas igen som vänner.

Att återuppta kontakten handlar väl kanske mer om att mötas via slumpen och se om man fortfarande klickar som vänner. Typ större fest med gemensamma vänner, nån fyller 50 eller gifter sig. 

• Anonym (varför?)

Varför alls göra försöket? Man har mycket att förlora och lite att vinna. Man riskerar bara att hamna i ett varken-eller tillstånd och slösa bort tid som kunde användas bättre. Plus att det kan ställa till problem, den dagen någon får en ny partner.

• Anonym (Absolut)

Heter vinna eller försvinna, spelar ingen roll vem personen är eller har för titel med vissa har man en viss kemi med helt enkelt. Kör på!

• Anonym (Varit där)

Ibland behöver man ett break från varandra för att veta vad man vill och för att se världen på nytt, komma ur gropen och se saker på ett nytt sätt ensam. Det kan leda till att man inser att: jag vill aldrig se personen mer, hen är viktig för mig i mitt liv (vara vänner) eller jag älskar hen fortfarande.
    Jag älskade personen fortfarande, dejtade andra, men insåg att hen var den rätta. Vi hade gemensamma intressen och fortsatte att mötaa där. Det ena gav det andra, vi gillade att umgås som vänner och jag vade ingen dold agenda. Det som blir får bli. Att dejta andra är minst lika farligt för hjärtat! Om inte farligare. Så vi umgicks allt mer och trivdes. Det svåra var att våga ta första steget till att ta upp vad jag kände, rädslan för att bli avvisad eller förlora en vän. Jag tog upp det. Tycket var ömsesidigt och vi ville inte vara vänner, vi ville mer och tog en kväll till att gå igenom vad som gått fel och vad vi behövde i framtiden. 
    Så nej, vi kunde inte vara vänner...o väntar nu vårt 1a barn.

• Anonym (Andreas)
    Anonym (vännen) skrev 2023-02-27 18:21:22 följande:
    Vän med sitt ex efter en tids paus - går det?

Finns det någon här som haft en längre paus utan kontakt med sitt ex p.g.a starka känslor, men sedan kunnat bli vän med hen igen? Vad krävs för att det ska fungera? Hur återupptar man kontakten igen efter en längre tid?

Ja det går men under förutsättning att det inte finns dolda agendor och hopp om att kunna bli ihop igen.. Så i vilket syfte vill du behålla vänskapen? 
    Äkta vänskap håller ändå fast man inte hörs av på väldigt länge och fast det finns ett uppbrott i bagaget. 

Rinner vänskapen ut samtidigt som man gör slut så var vänskapen bara villkorad så länge man var ihop och det kommer inte funka att bli kompisar igen även om man inte är osams eller så. Kemin och förtroligheten är liksom borta. 
Svar på tråden Vän med sitt ex efter en tids paus - går det?