• Fröken Allvar

Stolpe ut

"I en text för Expressen skrev Joel Halldorf att Alex och Sigges intimitet bygger på deras sårbarhet. Jag menar att det är en performativ sårbarhet. Intimiteten skapas av det uppenbara med det auditiva; att få deras värld berättad för sig i sina öron. Det har också att göra personkulten kring huvudpersonerna ? och den tradition som kommer med formatet. Men allra främst byggs och möjliggörs intimiteten för att det också finns en försäkran om marknadens möjlighet att profitera på och lyssnarnas vilja att konsumera mjuka värden. Sårbarhet kräver kontrollförlust, men det är inte därför jag lyssnar på Alex och Sigge, jag lyssnar för att de har full kontroll över produktionen. Det är det som gör den bra.

Det är inte patriarkatets reträtt som fått sårbara män att träda fram, det är inte feminismens hårda arbete, det är kapitalismens list. Men säljbart blir det inte förrän männen gör något av det. Det är så marknaden kan lita på att det kan kommodifieras: Män testar klassiskt kvinnligt betingande saker, ut kommer en produkt.

... 

Så när tjejorna går in i poddstudion, som bossladies, för att samtala så finns en känsla av att de konstlar till något som, för dem, är okonstlat. Det här har kvinnor alltid gjort, samtalat alltså. Men bossladies blir de inte förrän det finns ekonomisk utdelning. Annars är det bara en ?lady? och vad ska vi ? in this economy ? med en sån till?"

Ja, vad ska man med tanter till?
    De gör ju ändå som de vill
    Springer omkring och sitter still
    Vad fan ska vi med tanter till
    En tant är sällan cool och chill
    Det säljer ingen espadrill 

En man som Sigge attraktiv
    Han stör på rätt sätt Doniahs liv
    Han får en känna svett och blod
    Han stoppar upp varTinderflod
    Ett elakt skratt i sommarkväll
    Fast Alex är - väl - ganska snäll