• Anonym (Eva)

underhåll hur gör ni?

Min dotter får underhållet in på sitt konto från försäkringskassan. Hon bor med mig på heltid och en del av underhållet ska gå till hyra, mat osv

Nu tycker jag det är svårt och veta hur mycket jag ska ha av dom efter som det är jag som betalar allt som mat, fritidsintressen, hyra, el och mobilräkning

vad tycker ni är rimligt? 

• Svar på tråden underhåll hur gör ni?
  • Anonym (Jo)

Underhållet ska gå till dig och ditt konto, inte hennes! Varenda krona är till DIG. I alla fall om hon är omyndig. Om hon har s.k. förlängt underhåll för att hon är över 18 år så ska hon fortfarande betala det mesta till dig. Hälften av matkostnaderna och elen, hela summan för fritid och mobil. Hyran går att fundera på men åtminstone en större del även där.

• Anonym (Mm)

Vad har ni gjort upp om kring vad hennes pengar ska räcka till?

• olof 45

Låter galet. 

Hon är över 18 då?

Men då är hon väl tillräckligt gammal för att förstå vad udnerhåll ska täcka? Finns väl väl dokumenterat annars.

Ha en diskussion med henne och be henne föra över pengarna till dig ELLER om hon inte vill det: Sluta betala för hennes uppehälle (mat, fritid, internet, mobilräkning osv.) 

Det enda du egentligen borde klargöra är hur stor del av hennes kostnader som detta underhåll är räknat för? Barnbidrag, får du det? Och hur stor del ska du själv bidra med? Underhållsdelen är väl den del som pappan bidrar med, men det kan ju inte vara 100%. Har ni ungefär lika inkomst ska du ju bidra med lika mkt

mat, fritidsintressen, hyra, el och mobilräkning

• Anonym (,,,)
    Anonym (Jo) skrev 2023-02-27 12:28:40 följande:

Underhållet ska gå till dig och ditt konto, inte hennes! Varenda krona är till DIG. I alla fall om hon är omyndig. Om hon har s.k. förlängt underhåll för att hon är över 18 år så ska hon fortfarande betala det mesta till dig. Hälften av matkostnaderna och elen, hela summan för fritid och mobil. Hyran går att fundera på men åtminstone en större del även där.

Ska och ska, det avgör man i familjen. 

TS; du får titta på uträkningar som finns om vad det kostar för den åldersgruppen. Sen får du räkna på hur din ekonomi ser ut och vad du behöver få in. 

Vår ungdom som är i samma sits betalar 2000 kr/mån till hushållet. Vi tänker att det i huvudsak täcker maten. Hyra osv bryr vi oss inte om eftersom vi skulle haft samma bostad ändå med samma kostnad oavsett om ungdomen fanns eller inte. 

Till dig ovan: man får inget barnbidrag när man är så gammal. 
  • Anonym (2000)

Min gav mig 2000 av dessa till mig varje månad för mat, hyra, hygienartiklar, mobil. 

• Anonym (J)

Allt, skulle jag säga. 

Svar på tråden underhåll hur gör ni?